Gå in Lundhags Scout?

Har införskaffat ett par Lundhags Scout (lite större storlek än vad jag vanligtvis har). Undrar nu en del vad gäller att gå in dem. På en del inlägg här så har jag fått intrycket att det är en bra idé att fylla dem med vatten och sedan direkt gå någon mil med dem?
Återförsäljaren verkade mycket tveksam över detta?
Han sade även något om att det inte är meningen att man tex ska gå i bäckar med dem (hellre då gummistövlar) eftersom sulorna lättare skulle kunna släppa om man gick i vatten!!?
Jag trodde en mening med kängorna skulle vara just att kunna gå i bäckar (vad tex) och sedan att de är lättorkade efteråt?
Undrar också om man i början både ska smörja in med Lundhags lädersmörjning (den med bl a tjära) och därefter med vax (fick med Nikvax som jag tror kommer från Lundhags)?

Blev lite tveksam på försäljaren så jag är tacksam för synpunkter från er som har erfarenhet...
 
Jag har bara haft mina scout i ca 8 månader men jag går överallt med dom. Funkar hur bra som helst att vada med dom och gå i myrar, har aldrig blivit blöt och jag har verkligen försökt.
Innan jag köpte dom fick jag ett intryck av att det skulle ta ett tag att gå in dem men det gick väldigt fort. När jag vandrar längre sträckor med mycket packning så tejpar jag fötterna och har dubbla sockor och jag har aldrig fått några skavsår.
Jag smörjer in med fett när jag ser att lädret börjar bli torrt och smörjer på med nikvax lite då och då beroende på hur mycket jag har använt dom sedan senaste smörjningen.
 
Byt försäljare.
Fukt i lädret och speciellt innersulan påskyndar fotformningen. Häll ut vattnet innan du lägger i innersula och sätter ner foten i rätt sockpaket. Det brukar räcka med att gå runt ett par kvarter. Ställ sen skorna att torka utan innersulor i. Betänk att där smör smäler brinner läder.
go tur
 
Det där med att fylla dem med vatten har jag aldrig hajat. Jag har haft mina Syncro sedan 2008 och jag har bara gått, rengjort och smort om vartannat och det går finfint. Jag har mycket svårt att se att vatten skulle hjälpa något i en cellgumminederdel... Den tappar ju aldrig formen, eller mina har krympt med åren så jag fått lästa ut men någon annan fördel med vatten i Lundhags har jag svårt att se.
 
Jag har inte gått in mina Lundhags annat än genom normala promenader hemma. De satt bra redan från början men det märktes tydligt att det blev ännu bättre med tiden. Oavsett hur man gör är det viktigt att man provgår hemma så man inte får problem på vandringen, men det gäller ju alla typer av kängor.

Vatten i kängor har jag aldrig provat, däremot gjorde jag så när jag spelade hockey. Fast då sittandes framför TV'n.

Huruvida man skall gå med dom i en bäck eller inte kan ju också vara ett missförstånd mellan dig och säljaren. De klarar givetvis av att utsättas för rejäl väta, man kan både stå och gå i vatten utan att bli blöt, dock inte hur länge som helst, förr eller senare släpper de igenom väta och det kanske var det säljaren egentligen menade.

Jag har blivit blöt om fötterna vid vandring med kängor, dock först efter flera timmars vandrande där det var ihållande spöregn och varje steg innebar att skon doppades i vatten. Byter man strumpor och eventuellt sulor (om man blivit rejält blöt) så är skon i princip helt torr på direkten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J Gå in och vård av Lundhags Syncro Kläder 21
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
skallagrimson Gå in ett par Lundhagskängor Kläder 3
Niklasx Gå in Lundhagskängor Kläder 21
Rookien Tips för att kunna gå in kängor inomhus Kläder 0
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
fjällman gå i stövlar? Kläder 7
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Hildebrant24 Lundhags Synchro II High Kläder 3
Challe77 Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags? Kläder 11
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar