Funkar Tele2 mobil i Abisko?

Har tyvärr inget svar på din egentliga fråga, men har haft både Telenor och Telia kort i min mobil kring Abisko turiststation. Båda har fungerat kring stationen, men täckningen försvinner direkt när man går in mot Abisko nationalpark. I somras hade jag Teliakortet i mobilen, och fick kontakt med nätet bara några hundra m kvar till Abisko turiststation (kom Kungsleden söderifrån).
 
Hade telenor för ett par år sedan mellan Katterjokk - Unna Alakas -Abisko, det funkade vid Norska gränsen, men med extra sura/dyra räkningar efteråt :-(
 
Konstigt. Jag hade i början på augusti full täckning med Telia när vi tältade vid bron i början på Kårsavagge. Hade också från o till lite täckning 1-2 km in i dalen. Telefonen var en smartphone och de ska ju vara sämre än de äldre modellerna enl PTS. Vädret spelar in, jag hade klar blå himmel.
 
Tele 2 och Telia delar på samma nät. Om man får en signal eller inte beror helt och hållet på hur bra mottagare telefonen har!
 
Tele2 3G funkar hur bra som helst vid turiststationen i alla fall. Körde en gryningsattack på Nuolja i morse men glömde kolla där. Kommer inte att hinna några längre turer då jag går kurs hela veckan.
 
Ja 3G nätet samkör dom men samtal körs också via 3G nätet samt att dom numera har frekvenser nere på 800-900Mhz för 3G så det är inte omöjligt att Tele2 kan ha bra täckning då dom slipper dom taskiga 2GHz frekvenserna med ganska usel räckvidd.

Tele2 & Telenor har bara 3G på 2100 MHz.

2G & 4G har de på både 900 & 2600 MHz. Enkelt kan man säga att där Tele2 / Telenor har 2G har de även 4G då samma basstation används till 2G & 4G.

2G & 4G näten delar Tele2 med Telenor genom nätbolaget Net4Mobility.

Telia och 3 är de enda operatörerna i Sverige som bygger 3G på 900 MHz.

Telia & 3 bygger även 4G på 2600 & 800 MHz. Telia & 3 har även 3G på 2100 MHz.

http://telekomidag.se/battre-tackning-nasta-steg-for-tele2-och-telenor/

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

avslutad210712

Gäst
Konstigt. Jag hade i början på augusti full täckning med Telia när vi tältade vid bron i början på Kårsavagge. Hade också från o till lite täckning 1-2 km in i dalen. Telefonen var en smartphone och de ska ju vara sämre än de äldre modellerna enl PTS. Vädret spelar in, jag hade klar blå himmel.

Redan 2007 hade jag täckning med Telia vid bron. Inte full täckning men i alla fall så bra att det gick att ringa. Dock inte smartphone men 2012 hade jag täckning med en sån vid samma bro. Hur det fungerar längre in har jag aldig kollat eftersom jag aldrig har på mobilen när jag vandrar utan bara när jag rastar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nomadliv Mobil som navigering i Norge Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg