Funkar hudrauliska fälgbromsar på vintern?

Kollar på Scott sportster P1 eller P2. Den har Magura Hudrauliska fälgbromsar och min fundering är hur den typen av bromsar funkar i vinterföre?

Jag bor i Norrbotten och tänker mig använda cykeln dels som brukscykel hela året, men även för cykelsemestrar. Är detta en cykel som du rekommenderar eller finns det andra i samma prisklass som är bättre?

Tack på förhand!

Fälgslitage

Jag skulle köpa skivbromsar eller rullbromsar till en vintercykel. Detta för att slippa bygga nya hjul när fälgarna slitits ned så att fälgen spricker.

Thure

mj_aktiv; sa:
Kollar på Scott sportster P1 eller P2. Den har Magura Hudrauliska fälgbromsar och min fundering är hur den typen av bromsar funkar i vinterföre?

Jag tror inte hydraliken är något problem. Finns det en nedre gräns vid vilken oljan fryser är den sannolikt långt under den temperatur du ens skulle fundera på att ta hojen i. Skivbromsar påverkas mindre av vinterväglag, men är också synliga och gör kanske hojen mer stöldbegärlig.

Per

Samma fråga igen

Jag går med samma funderingar, dvs om det går att använda hydrauliska skivbromsar på vintern.

På min nuvarande mtb/racerhybrid har jag bytt från cantileverbromsar till v-bromsar eftersom de förstnämnda funkade miserabelt på vintern. Tyvärr visade sig v-bromsarna funka ännu sämre. Bromsarna drar fullkomligt åt sig smuts och snö och fryser sedan ihop. Jag ska tillägga att jag använder bromsar av bra kvalitet, men när det gäller vintercykling så spelar det ingen roll.

Nu funderar jag på att köpa en Kona Dr Dew med hydrauliska (Hayes) skivbromsar. Finns det någon med erfarenhet?

/Johan

Hydrauliska skivbromsar är det enda som gäller på vintern!
Jäklar vad det lättade på dödsångesten när jag köpte budcykel med skivor!
Sen gillar inte jag just Hayes bromsar, kompisar som har/har haft dom har mest haft problem innan de bytt!
Å andra sidan är Hayes det enda som gäller om man frågar FR-cyklister i Kanada, så det verkar ju vara smaksak.
Men var beredd på en hel del mek. med just Hayes, de verkar vara vansinnigt svårjusterade, men har bra känsla!

Själv kör jag med dom gamla XT(fyrkolvsoken) och är helnöjd, även om jag vid DH saknar lite effekt.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg