Funkar det ?

- Hej
Jag är ny här och ny när det gäller kajak i allmänhet. Innan jag ta och skaffa mig en kajak så undrar jag om man kan har kajak stående ut i det varma sommaren och det kalla vinter året runt? eftersom jag har dåligt med plats , min garage är för kort. Så jag tänker har den ute på min 7 m långt balkong.

Så undrar om plast kajak eller glasfiber kajak , vilka av de tål vädret bäst.

// Leo
 
Enligt min erfarenhet så är det bara uv-ljuset som kan skada kajaken. Min plastkajak råkade bli översnöad och där fick den ligga tills vårsolen smält snön. Täck din kajak med nån filt, matta eller nån billig skitpressenning från Ö&B, det funkar.
 
Plastkajak

Hej!

Jag har två st kajaker, en enlagers och en trelagers kajak.. de ligger på en segelbåt. Ibland så täcker jag dom med en pressening för att förhindra solblekning. Annars så kan jag väl bara kommentera att enlagers plast är ingen höjdare då det är svårt att få jämn belastning när den ligger på segelbåten så rejäla bucklor är ett vanligt förekommande.

Men annars så klarar de både vinterkyla och värme.
 
Glasfiberarmerad styrenplast

är beprövad men gelcoaten kan bli lite skamfilad (speciellt andra färger än vit) om du inte täcker in kajaken väl.

PE-kajaker är det ett större frågetecken för.

En rejäl PVC-pressening tycker jag är betydligt bättre skydd bland annat för UV-strålning än de prassliga lättviktspressenningarna som bara håller ett par år.

Thure
 

Liknande trådar