Multifuel i Trangia resp vintertillsats
Natruligtvis kan allting gå åt h-e, även moderna multifuel-kök. Inget kök eller något annat som producerats av människor för människor under rimliga kvalitetskrav, blir bättre än dess användare.Naturligtvis kan man råka på "måndagsexemplar", men som regel fungerar de moderna köken bra. Det finns ju en del plus och minus med de olika fabrikaten, min åsikt är att Optimus Nova är det som i dagsläget är snäppet bättre än de övriga, observera att jag inte har ett själv, är inte heller mutad av Optimus att "propsa" för deras kök. Däremot samlar jag på förgasarapparater, dvs stormlyktor, fotogen/bensinkök mm, så min åsikt grundar jag på mer eller mindre tekniskt vetande. Multifuelkök är inget nytt, Optimus hade under några år på 30 talet att kök som hette No 9, det kunde man också köra på diverse bränslen.Den stora nackdelen som jag ser med multifuelköken, är att det blir en kompromiss om man vill ha ett kök som ska fungera på flera olika typer av bränslen utan att byta munstycke. Jämför med våra bilar, tanka diesel i bensinmotor eller vice versa, det blir heller ingen höjdare. Bensin och fotogen är två väldigt bra bränslen, ska ju förvärmas men det går ju ganska snabbt, vem fan har bråttom? Ska man inte stressa av när man idkar friluftsliv, eller har jag fattat helt fel? Jag kan förstå att det ska gå snabbt att sätta upp ett tält eller en vindsäck´, om det däremot tar mig 5 eller 7 minuter att koka min soppa är mindre viktigt, bara mitt kök fungerar. Var inte rädd för att skaffa dig ett multifuelkök, jag håller med dig om att de är dyra, ett Nova kostar inte mer än 750 kr i USA, så varför ska det kosta nästan det dubbla här frågar man sig. Mitt tips till dig, köp Trangias mulifueltillsats hos KG Jonsson i Solna, det är Nova utan "ben" men med Trangias egna monteringskopp, KG vill ha 1150 spänn, billigare hittar du nog inte i Sverige.Tack för ordet och vi kanske syns i skogen, kokandes soppa någon gång.