Det där är nog avsett att vara ett (onödigt tungt?) haspelspö och funkar nog väldigt dåligt med en rejäl
multiplikatorrulle (som en
Ambassadeur). Till multiplikatorn, eller en kapslad haspelrulle (som
Abumatic)
för den delen), vill man gärna ha antingen en nedsänkt bit av spöet (där rullen fästs) eller en 'pekfinger-
krok' på undersidan under fästet för rullen. Bägge lösningarna krånglar till din typ av användning efter-
som dom gör det hopfällda spöet omfångsrikare inne i ryggans spötunnel.
Ett sånt där spö, speciellt i den korta version du beställt, funkar nog bäst med en
liten lätt haspelrulle
som inte rymmer zillioner meter lina (= stor trumdiameter) eftersom vinkeln in mot första spöringen
då blir lite mindre dvs bättre. Jag gick ut och mätte lite på mina tre teleskopspön, avsedda för att följa
med i en ryggsäcks spötunnel, och alla tre har fem spöringar (dvs de är sex-delade) samt:
inleds med en största/första spöring som har innerdiametern 10,75 / 12,0 / 12,0 mm
på ett avstånd av, trumfront till första spöring: 370mm / 500mm / 580mm
på de respektive spölängderna 6 fot (~1,8m) / 7 fot (~2,1m) / 8 fot (~2,4m)
och med de rena spövikterna 110gram / 157 gram / 192 gram (tillkommer alltså rullens vikt)
De rekommenderade betesvikterna anges till 5-30g / 5-30g / 10-30g (och medium action känns de som)
Allt annat lika så kastar de ett 15 grams övningsskeddrag (helt väntat) i direkt relation till spölängden,
dvs om jag sätter samma lilla bakbromsade Cardinal Classic 30 på dem så kastar de olika långt. Man
får det resultat som kombinationen möjliggör... Flätad 0,25-lina (brottgräns ~18kg) säkrar att linan inte
går av innan de minimala dragens krokar man bär med sig (i sådana här omständigheter) rätar ut sig
och släpper. Inga kvarlämnade spöklinor här inte...
Så skaffa dig du en
liten lätt haspelrulle till ditt spö, övningskasta sedan hemmavid tills du kan lägga
spinnaren där du vill ha den, och njut sedan av nyfångade abborrar när du är ute på dina avkopplande
promenader! Små 5 eller 10-grams spinnare kan normalfuntade abborrar inte motstå...