Fungerande ismätare...

• Trådstartare tobbe.holmgren@pp.qnet.fi (Tobbe)
  • Start datum

tobbe.holmgren@pp.qnet.fi (Tobbe)

Gäst
Hej hopp!

Ta en titt här http://www.norrvalla-fhsk.fi/ismatare.htm

Hälsningar från Finland

T.Peters

Gäst
Något liknande

För ca. 15 år sedan tillverkade jag en ismätare av liknande typ men där "dragsnöret" var ersatt av en metalltråd som löpte utefter mätarens "stam". Den manövreras med en hand och fungerar fortfarande.

kr-val@sectra.se (Krister Valtonen)

Gäst
Även Östhammarsskrinnare har haft samma ide

Flera skrinnare från Östhammar har en liknande
modell. Den är helt tillverkad i metall och
de har fällt in den längst upp i ispiken.
Mycket elegant konstruktion!

Bilder och skisser?

För ca. 15 år sedan tillverkade jag en ismätare av liknande typ men där "dragsnöret" var ersatt av en metalltråd som löpte utefter mätarens "stam". Den manövreras med en hand och fungerar fortfarande.

Säger som ovan, skisser eller bilder skulle vara väldigt intressant! :) Högst tveksamt om det går att få svar så här lång tid efter dock haha!

Du har då tur!
För många år sedan gjorde jag i ordning en serie teckningar som visade hur min mätare var byggd och hur man använde den. De skulle ingå i en artikel som jag hoppades få införd i SSSK:s årsbok. Sannolikt hade de annat mera intressant material att publicera.

Jag skall skanna av bilderna och lägga in dom på Min sida. Detta betyder förstås inte att mätaren är i din smak.

Ända till förra säsongen hängde den i ett koger på min vänsterstav. Den ligger nu någonstans på Mörbyfjärdens (Mälaren) botten, tror jag eftersom den försvann på den våråkningen förra året. Så nu sitter prototypen i kogret i stället. Den har kortare 'skänklar' men funkar på tunn is och det är ju höstens tunnisar jag vill mäta.

T

Du har då tur!
För många år sedan gjorde jag i ordning en serie teckningar som visade hur min mätare var byggd och hur man använde den. De skulle ingå i en artikel som jag hoppades få införd i SSSK:s årsbok. Sannolikt hade de annat mera intressant material att publicera.

Jag skall skanna av bilderna och lägga in dom på Min sida. Detta betyder förstås inte att mätaren är i din smak.

Ända till förra säsongen hängde den i ett koger på min vänsterstav. Den ligger nu någonstans på Mörbyfjärdens (Mälaren) botten, tror jag eftersom den försvann på den våråkningen förra året. Så nu sitter prototypen i kogret i stället. Den har kortare 'skänklar' men funkar på tunn is och det är ju höstens tunnisar jag vill mäta.

T

Nä, jag ger upp. Maken till intrikat och svårjobbat bildladdningssystem har jag aldrig varit med om. Mycket stökigare än det var förr. Kan någon ge mig en lättfattlig steg-för-steginstruktion så skall jag försöka igen. Annars får det vara. Det värsta med sån't här är att man känner sig precis så korkad som man faktiskt är!
T

Gör ett nytt inlägg och klicka på "Hantera bifogade filer". Sen är det bara att leta upp bilden på din hårddisk.

PS. Här fanns en variant. Som ett kors med en lina så man kan dra upp/fälla ihop den får att få den ur hålet. http://www.friluftsframjandet.se/kristianstad/kris

Googla på bilder efter "ismätare", fanns ganska många bilder.

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    35.8 KB · Visningar: 780
Så där ja. Trägen vinner. Jag hade skannat i Tif-format!

Bilagor

• Ismätare 7.jpg
    Ismätare 7.jpg
    90.9 KB · Visningar: 941
  • Ismätare 8.jpg
    Ismätare 8.jpg
    60.1 KB · Visningar: 1,006
Tack!

Du har då tur!

T

Tack så mycket Torbjörn! Jag studerar industridesign på Lunds universitet och håller på med ett projekt i samarbete med Haglöfs där jag valt att arbeta med issäkerhet. Undersöker befintliga ismätare och arbetar nu med att ta fram ett nytt sätt att mäta iskvalité ur ett annat perspektiv än bara istjockleken då så många faktorer spelar roll om isen håller eller inte. Det är ju faktiskt det man i slutänden vill veta, kommer isen hålla för min vikt eller ej? Skall försöka visa resultatet av projektet här på forumet när det är klart! :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg