Efter att i somras ha vant in min flickvän i sadeln med en etapp på 120mil genom Italiens vackra land planerar vi med stor entusiasm för sommarens cykling.
Planen är att ta sig från Prag i Tjeckien via Brno Wien Budapest och Bukarest ner till svarta havet vid staden Constanta. Uppskattar själva färdvägen till ca 160mil vilket troligtvis ger oss 180-200 mil i sadeln.
I Italien lyckades vi snitta ca 8-10 mil/dag men alla som cyklat där vet att det är stora stigningar varje dag och det var inte helt kompatibelt med tjejens astma även om hon kämpade tills hon var blå och enda anledningen till att jag fortfarande är i livet var pga den lilla luckan på 10meter mellan cyklarna.
Vi räknar med att vara borta i 4v vilket gör att snittet borde öka något kanske till 12mil/dag för att man ska kunna ha lite vilodagar. Om vi märker att tidsplanen går åt he**#e så är planen att ta tåget den sista biten. Låter det rimligt?
Hoppas på att någon som gjort dessa länder kan ge oss lite tips på lite man bör göra och saker man absolut inte bör göra.
Tidigare erfarenhet är Norrköping->Prag samt Venedig->Trapani (Sicilien)
Hur fungerar det att tälta eller med annan billig övernattning, pris/utbud?
Hur är vägarna?
Törs man ta vägen genom Serbien?
Hur enkelt är det med reservdelar? (Hybrid cyklar av alu)
Får man tag i sprit till spritköket?
Vad kan man ta med sig som liten gåva till hjälpsamma och trevliga människor?
Hur språkkunniga är folket? (Vi kan bara bra engelska samt min tjej halvduglig Italienska)
Stora bekymmer med stölder/rån eller mygg?
Vad måste man se och vad ska man undvika?
Hur fungerar det med cykel på tåget i Rumänien om tidsplanen går åt skogen?
Svara även gärna på frågorna jag glömt att ställa!
// Gustav
Planen är att ta sig från Prag i Tjeckien via Brno Wien Budapest och Bukarest ner till svarta havet vid staden Constanta. Uppskattar själva färdvägen till ca 160mil vilket troligtvis ger oss 180-200 mil i sadeln.
I Italien lyckades vi snitta ca 8-10 mil/dag men alla som cyklat där vet att det är stora stigningar varje dag och det var inte helt kompatibelt med tjejens astma även om hon kämpade tills hon var blå och enda anledningen till att jag fortfarande är i livet var pga den lilla luckan på 10meter mellan cyklarna.
Vi räknar med att vara borta i 4v vilket gör att snittet borde öka något kanske till 12mil/dag för att man ska kunna ha lite vilodagar. Om vi märker att tidsplanen går åt he**#e så är planen att ta tåget den sista biten. Låter det rimligt?
Hoppas på att någon som gjort dessa länder kan ge oss lite tips på lite man bör göra och saker man absolut inte bör göra.
Tidigare erfarenhet är Norrköping->Prag samt Venedig->Trapani (Sicilien)
Hur fungerar det att tälta eller med annan billig övernattning, pris/utbud?
Hur är vägarna?
Törs man ta vägen genom Serbien?
Hur enkelt är det med reservdelar? (Hybrid cyklar av alu)
Får man tag i sprit till spritköket?
Vad kan man ta med sig som liten gåva till hjälpsamma och trevliga människor?
Hur språkkunniga är folket? (Vi kan bara bra engelska samt min tjej halvduglig Italienska)
Stora bekymmer med stölder/rån eller mygg?
Vad måste man se och vad ska man undvika?
Hur fungerar det med cykel på tåget i Rumänien om tidsplanen går åt skogen?
Svara även gärna på frågorna jag glömt att ställa!
// Gustav