Funderingar ang Sendmap-Etrex Legend

Jag har 2 frågor ang uppladdn av img-filer till gps som jag hoppas att någon här på forumet kan ge mej lite hjälp med.1:Måste jag ha Mapsource kartor i gps.2:Försvinner grundkartan om jag lyckas ladda in en img-fil på ca 1MB och i så fall hur får jag tillbaks grundkartan.Jag tänker använda GPS Send Map för att skicka filen...om jag nu törs.

MapEdit är en teknik ...

... som kan användas för att skapa egna kartor (eller redigera kartor som har skapats i av Garmin eller andra i Mapsource). Arbetskrävande för den som inte redan har digitala kartdata. Sök i forumet efter Mapedit för mer kunskap.

Tack för hjälpen

Jag har efter att ha läst många inlägg om sendmap och mapedit här på forumet lyckats skicka upp img-filer till min legend,fast det går ju ganska sakta när porten ska vara inställd på 9600 baud rate.... men jag tackar alla för hjälpen.

Jag är så ny på det här, men frågar ändå.

Har förstått att mha Sendmap, kan jag skicka över en img-fil till min Garmin, så jag slipper köpa (dåliga) Friluftskartan.

Men hur skapar jag en img fil av Lantmäteriets Gröna karta? Jag har Fugawi.

Gröna kartan

Det enkla och tråkiga svaret är att du kan inte konvertera gröna kartan så den passar till Garmin. Åtminstone inte lätt, Gröna kartan är en rasterkarta och Garmins GPS:er kräver en vektorkarta. Det går att skapa en egen karta men då får du rita av tex Gröna kartan och sen ladda ner den till din Garmin med tex Sendmap efter att du gjort kartan i tex Mapedit.
Detta är tyvärr inte speciellt lätt och kräver åtskilligt med jobb!!
[Ändrat av Tobbe_S 2004-09-09 kl 21:52]

Den marina databasen försvinner när jag skickar upp en img fil,innebär det då att jag får 2,2MB mer minne att utnyttja dvs 10 istf 8MB.

Re: Gröna kartan

Det går att skapa en egen karta men då får du rita av tex Gröna kartan och sen ladda ner den till din Garmin med tex Sendmap efter att du gjort kartan i tex Mapedit.

Alternativt kan man försöka få tag i gröna kartan i shape-format och göra om den till Garmin-format. Inte lätt att hitta datan och en jämra massa att tanka ned. Plus konverteringsarbetet Någon som provat? Hur gjorde du isåfall konverteringen?

pallo; sa:
Den marina databasen försvinner när jag skickar upp en img fil,innebär det då att jag får 2,2MB mer minne att utnyttja dvs 10 istf 8MB.
Nej den marina databasen ligger i just kartminnet (i ditt fall 8 MB) när man köper enheten. Om du vill se det på det viset så kan du säga att du går från knappt 6 MB ledigt minne till 8 MB i och med raderingen.

Re: Gröna kartan

Tobbe_S; sa:
Det enkla och tråkiga svaret är att du kan inte konvertera gröna kartan så den passar till Garmin. Åtminstone inte lätt, Gröna kartan är en rasterkarta och Garmins GPS:er kräver en vektorkarta. Det går att skapa en egen karta men då får du rita av tex Gröna kartan och sen ladda ner den till din Garmin med tex Sendmap efter att du gjort kartan i tex Mapedit.
Kan jag göra så att jag ritar tracks(följer en väg på Blå Kart) i tex Fugawi och sparar den som shp-fil,den filen kan jag sen öppna i mapedit och ????.Jag vill ha en karta med rågångar och vägar är det möjligt att göra som jag tänker att få en simpel karta som går att skicka upp till min legend.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
errbe Funderingar om Garmin XT Navigering 1
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2
Tony-Avesta Lite funderingar kring 60CSx Navigering 45
anderse GPS-funderingar Navigering 13
hoistad Funderingar kring GPS industrin Navigering 13
Suur Fråga ang Meridianer. Navigering 8
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
Ehrsa ang. Garmin GPSMAP 62st Navigering 3
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
livia Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur? Navigering 2
jonasolof Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro Navigering 0
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
JMERLIN Teoretisk fråga ang. hastighetsbestämning i backar. Navigering 14
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Jacken Ang kartor i etrex Legend? Navigering 16
Garmin Vista Ang etrex VISTA Navigering 3
johande fråga ang. Map tracker Navigering 0
jonasolof Windowsfront för SendMap DOS Navigering 0
eriol067 Sendmap / GPS Map Manager Navigering 7
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
skiman HUR ANVÄNDS SENDMAP TILL GARMIN LEGEND Navigering 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg