Att tänka vidare
Jag funderade lite på det Hannu skrev.
Om GPS:n varit avstängd en tid (åtminstone sex timmar) är dess almanac och ephemeris data inte längre giltiga. Denna information används för att klara ut var satelliterna borde vara resp. verkligen är i ett visst ögonblick.
För att det över huvud taget ska vara möjligt att klara ut sin position inom en rimlig tid, sänds delar av denna information ut var 30:e sekund. Men den kompletta sekvensen med bandata för satelliterna, inklusive korrigeringarna för tillfälliga avvikelser från de teoretiska banorna, tar 12,5 minuter att sända ut. Dessa bandata är giltiga fyra-sex timmar.
Om man slår på sin GPS, som då varit avstängd mer än sex timmar (över natten, kanske), har den alltså inte aktuella bandata i minnet. Den får en snabb uppdatering var 30:e sekund, vilket innebär att efter max 60 sekunder ska den ha en hyfsad idé om var den befinner sig.
Men, och detta är viktigt, det tar minst 12,5 minuter att få en så bra position som möjligt. Har man otur, och slår på strax efter att bandata började skickas ut, kan det ta upp till 25 minuter innan full noggrannhet har uppnåtts. Såvida det inte är så, att mottagaren kan pussla ihop slutet på ett meddelande med början på nästa. Det vet jag inte, men det är ju möjligt.
Hursomhelst, en kvart är ju rimligt att räkna med som ett minimum för att få full noggrannhet, när mottagaren varit avstängd en (längre) tid. Du, Hannu, väntade kanske inte så länge, för att se om din järnvägskorsning flyttade sig till önskad plats?
Om man då inte tar sig tiden att låta mottagaren hämta hem dessa bandata, ger det naturlgitvis intrycket av att den har en sämre noggrannhet hela tiden. Jag kan dessutom föreställa mig, att en normal hantering, där den hamnar i fickan ibland osv, gör att delar av dessa bandata inte tas emot. Då tar det naturligtvis ännu längre tid att uppnå full precision.
Låt mottagaren ligga på rälsen en halvtimme (förutsatt att det är ett modernt järnvägsspår, där det inte kommer några tåg), så får du kanske ett bättre resultat. Eller låt mottagaren vara igång innan du kommer till korsningen, så att den hämtat in nödvändig information först.
Anders