Funäsdalen...

Någon som vet några bra dagsturer i eller runt Funnäsdalen. Jag har gjort ganska många.

Finns det någon ovanlig?? och roligt?

/Gustaf
 
Ix; sa:
Någon som vet några bra dagsturer i eller runt Funnäsdalen. Jag har gjort ganska många.
/Gustaf

Det är ju svårt att besvara din fråga då du inte ger en antydan om vilka du gjort.

En som jag gillar, och där man är ganska ensam är att börja vid fjällnäs högfjällshotell, åkja rakt över sjön och sedan upp på Bolagskammen. Väl där uppe är det bara din ork och vädret som bestämmer vart du åker innan du vänder. Det är dock folktomt.

mvh Christian
 
Jag har gjort rätt många...

Upp till Andersborg och alla turer man kan göra runt där.
Upp till myskoxarna. Mycket fin tur.
Messlingen till hällristningarna. Mkt intressant nedfart.
Funnäsdalen till Ramundberget.
Upp till ett berg vid Skarvarna. Ganska högt berg.
Några turer från Walles. Bla kan man ta den gamla slalombacken ned... VÄLDIGT intressant nedfart.

Det är de jag kan komma på just nu.

Jag har funderat på att korsa Flatruet, är det en trevlig tur??

Jag har också funderat på att gå mot Helags.

Jag brukar vara uppe i Funnäsdalen vid jul/ny år. Så det kan inte vara några väldigt lång tur.

/Gustaf
 
Testat Anåfjället?
Gå från Ormån och upp, schysst nerfart tillbaka, eller från Messlingen och till Ljusnedal.
Från Fjällnäs och till Storvigeln, fin tur.
Du hade åkt till myskoxarna, alltså testat Rödfjället? Där är Skoterförbud=Ensam.
Från Ramundberget och till Mittåkläppen.
Från mitt på Flatruet, västerut till Axhögen. (Se till att ha medvind hem).
Tja, där är några förslag.
/BAX
 
Djupdalsvallen

Gå upp från Ramundberget längs Nordic Ski spåret mot Djupdalsvallen (blått på kartan) Precis där skogen slutar viker spåret av 90 grader. Där går man nästan rakt mot norr och tar sikte på bäckravinen. Man passerar då ett system av raviner och andra istidsbildningar. Det syns som taggiga höjdkurvor på kartan. Det är ett otroligt mysigt ställe, mycket snö fina läplatser mm. Sedan kan man fortsätta rakt österut mot Djupdalsvallen, en fin fäbod. Spåret går sedan mot Bruksvallarna och man kommer fram mitt i byn, där man kan ta skidbussen. Härlig tur, brant upp från Ramundberget och fina utförslöpor mot Bruksvallarna! Det är speciellt det här ravinsystemet som är så fint tycker jag.
 
Jag kan också rekommendera Anåfjället, eller snarare toppen Ånnfjället 1301. En utmärkt nyårstur är att ställa bilen på den parkeringsficka som plogas upp där leden går från vägen Funäsdalen - Mittådalen. En kort men spännande tur som enkelt hinns med på den korta ljusa dagen.
 
chralm; sa:
En som jag gillar, och där man är ganska ensam är att börja vid fjällnäs högfjällshotell, åkja rakt över sjön och sedan upp på Bolagskammen. Väl där uppe är det bara din ork och vädret som bestämmer vart du åker innan du vänder. Det är dock folktomt.

Upp på Bolagskammen tar det max 45 minuter från start. Om vädret ser fint ut bör man satsa på att komma upp på Storvigeln (ligger på norska sidan). Det är en toppentur som tar en stund, men är väl värt besväret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TMW Turskidåkning Funäsdalen Turskidåkning 12
Gråbuse Snöläget i Grövelsjön alt Funäsdalen? Turskidåkning 3

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg