Fulufjäll???

Hej!

Har tänkt mig en långhelg nu i september med någon typ av vandring och har nu börjat snegla på Fulufjäll. Någon som har något positivt/negativt att säga om nationalparken? Är den värt ett besök?
Hur lång tid tar det att åka från Stockholm?
Några extra fina platser att se (förutom Njupeskär)?

Räknar med att åka från Stockholm torsdag dag, bo i tält och komma hem hur sent som helst Söndag. Några turförslag?

Jag har läst det som finns om Fulufjäll på Utsidan och på en del andra sajter men några av er kan säkert komma med mer info.

Tack och bock
/Henrik

Vi var där på en tredagarsvandring i somras.
Kalfjället är väääldigt platt och ganska enformigt, de finaste partierna är vid platåns kanter.
Vi gick från Njupeskär, slog läger i "dalen" väster om Storsjöhön. Gick dagstur till Brattfjället och Bergådalen. Sen gick vi hem via leden till Njupeskär.
Helt klart var det dagsturen som gav mest.

+
Snabbt att ta sig till från de stora städerna.
Lättorienterat
Folktomt (efter vattenfallet)
Intressant att vandra på krispig renlav
Chans att se björn i skogen (vi hittade spillning)
Fräscha raststugor

-
Platt
Man ser väldigt långt, så det finns inte så mycket överraskningar
Bitvis väldigt stenigt (gena INTE över Harrsjöhön).
Risk att se björn i skogen
Vackra dalar mot Norge (Bergådalen rekommenderas)

[Ändrat av Nordesjo 2003-08-28 kl 12:29]

Fulufjäll->Drevfjäll

Hej,

Har varit på Fulufjäll en antal gånger nu.
Huvudsakligen för att bäckmeta. Tyvärr är det fiskeförbud fr.o.m september.
Se några bilder på länken:
http://w1.266.telia.com/~u26604084/

Annars ett platt och lättillgängligt fjäll.
Ett annat förslag är att besöka grannfjället, Drevfjället som jag varit på ett antal gånger för att just bäckmeta. Lite mera fjäll och man kan gå över till Norge. Kan också gå över till rödfjället som ligger brevid Drevfjäll. Jag känner till två raststugor man får använda(Drevsjösätern och ID-Persätern).
http://w1.281.telia.com/~u28102272/idper.htm
(Finare på sommaren och inte så mycket folk)

Under september är hjortronen mogen, brukar finns massor på Drevfjället. Om inte jag plockar alla när vi åker dit ikväll(28/8) för vår årliga höstfiskeketur. :)

mvh Johan Lindström

Fulfujället

Skriv gärna vad du tyckte när du kommer hem för jag ska ut på Fulufjället 20-27 september. Hoppas det inte snöar för mycket.

Tack för svar

Tackar för de svar jag fått hittills och lovar att återkomma om det nu blir något. Det verkar som min kompis kanske inte kan komma ifrån jobb, men vi får se.

Hoppas naturligtvis också på fler tips och idéer!

/H

Tangådalen

Sträckan mellan Tangsjöstugan och Tangåstugan och vidare söderut är trevlig! Sommarleden följer bäckravinen och ger lite omväxling till den annars ganska flacka fjällryggen.

God tur!

/Pär

Rapport

Hej!

Du ville att jag skulle avlägga rapport från min Drevfjällstur 28/8-31/8.
Trots nordlig kall vind hade vi det mycket bra.
Fisket var inte det bästa men några hyfsade bäcköringar blev det. Vi traskade runt på Drevfjället och Rödfjället. Jag såg en vilsen ren(som inte borde finnas där) och stötte ihop(inte fysiskt)med den största älgtjur jag någonsin sett, mycket imponerande skovelhorn. Vi hade fördelen att kunna låna en stuga mitt på drevfjället som hade vedeldad BASTU!!! Vi var därför utvilade, torra och rena inför våra dagsutflykter. I mitt tycké ett bra och lättillgängligt område(4h från Gävle). Något att leva på ett tag...

Hjortronen hade fryst bort i våras, men lingon finns det för att plocka till rårörd sylt på havregrynsgröten;-)

God tur på Fulufjället!

mvh Johan Lindström

Ciao.

Tänkte bara höra om din fjälltripp blev av och hur den i så fall var?! Har varit och vandrat i abisko tidigare och ska till fulufjället i vår är det tänkt. Mkt björn? Kul att få höra några tankar om trippen.. Mvh //emma

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg