Fulufjäll?

Det blev ingen långvandring i år. Dock har hustrun som vanligen inte vill följa med till fjälls (gillar inte att bära) börjat bli nyfiken på vad vi egentligen sysslat med när vi kommer hem helt lyriska. Hon vill nu prova lite (om jag lovar bära "det tunga"). Har funderat på att gå upp på Fulufjäll tre till fyra dagar (5:e - 8:e september). Söderifrån? Uppfattar det som fjäll (900- 1000m), inte allt för långt bort, tycks finnas vatten (sjöar)och leder om det förenklar för henne.

Är det någon därute som har någon erfarenhet? Är det värt ett besök? Kommer hustrun att bli tänd (på fjällvandring menar jag)? Jag har inte hittat så mycket skrivet om fjället.

Hur gick det föresten - blev där någon nationalpark? I så fall speciella regler?

Börje H

Norrifrån

Yapp det är en park men utan skoter märker du nog inte av det.

Var för inte gå upp norrifrån? Då kommer du säkert att träffa på Nupeskär- Sveriges högsta vatenfall. Naturvårdsverket har även byggt ett naturrum vid foten av vattenfallet.

På fjället har NV en del stugor bland annat vid sjön ovanför fallet där ni kan hyra roddbåt och fiska ädla firrar.

När jag var på Fulufjället ifjol pingst låg snön tyvärr fortfarande men jag minns fjället som en gräddtårta, vit med raka sidor och en böljande ovansida. Jobbig anmarsch med sen ganska lättvandrat.

God tur!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg