Fuktspärra frigolit (EPS cellplast)?

Var på bygghandeln och såg att blå frigolit var dubbelt så dyr som "vanlig". Nu undrar jag:
Kan det finnas någon metod att fuktspärra EPS-cellplast. Jag måste ha en lösning som fungerar och som inte äter upp prisskillnaden=billig.

En variant är byggplast men det känns vanskligt.
En annan är att behandla skivorna med fuktspärr, vilket för mig känns vettigare.

Nån som vet eller har en bra ide´?
//JAnne

Är du säker på att cellplasten suger vätska över huvudtaget! Med tanke på att det flyter otroligt bra, så lär ju materialet inte suga! Eller är det så att ytan på cellplasten inte får bli blöt?? Vad ska du snickra ihop för något, om man får fråga?

Oopps nu blev det visst jobb också!

Jag jobbar nämligen som kvalitetschef för ett bolag som tillverkar cellplast (därav att jag kan fixa lite bitar till de av Utsidans läsare som fryser om fötterna av provbitar som blivit över i vårt lab).

Den blå ”frigoliten” är med största sannolikhet vår huvudkonkurrents Dows material (extruderad polystyren, XPS). Så länge du inte skadar/tar bort det glatta ytskiktet på den produkten, så stoppar det fukt långt bättre än Frigolit (i branschen kallar vi det för vit cellplast för att lättare skilja mellan XPS (alltid färgad)) och EPS (som nästan alltid är vit)).

Vid nedsänkning i vatten i 28 dagar (provmetod EN12087) tar en typisk vit Frigolit upp mellan 2 och 3% vatten. Den blå tar endast upp under 0,3 % om ytskiktet är oskadat, men ca 1% om du tar bort ytskiktet. Om du istället använder våra lila/rosa skivor så tar de upp mindre än 0,2% i oskadat skick, men även om du tagit bort ytskiktet så tar den upp under 0,3%! Det beror på att vi har 97-98% hela celler i skivan (ca 300 miljarder celler per kubikmeter), under det att Dow pga annan drivgas har långt mindre andel hela celler.

Skulle du istället använda provmetoden EN12088 (diffusion) för att simulera tex hus (varm och kall sida), eller EN12091 (för att ta hänsyn till att materialet är utsatt för frys/tin cykler), så blir skillnaden mellan färgad och vit cellplast ännu större.

Är det den isolerande effekten du är ute efter, så skall du veta att fukt/vatten försämrar isolerförmågan drastiskt. Är du bara efter flytförmåga, så duger vit cellplast så länge den för möjlighet att torka emellanåt och inte ligger i under vintern.

Fuktskydda EPS? Jovisst går det med tex ”tjocka” plastmattor som tex Platonmattor, men då blir det inte så billigt längre förstås. Men är det bara lite material du behöver så kan jag skicka lite av det bättre materialet helt gratis (jag behöver adressen och mått på det du behöver). På ”köpet” får du också en hållfastare produkt med överlägsen isolerförmåga även i torrt tillstånd.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg