Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
fuktspärr
- Trådstartare dat94mka
- Start datum
MEC har VBR
Det antar jag att det menas!
Om man inte vill sy så säljer MEC säljer VBR påsar Vapor Barrier Liner. Western Mountaneering säljer oxå men deras är dyra.
Tanken är att det skall vara så pass kallt att du inte skall hetssvettas dvs -15 grader eller kallare, och sedan svettas man lite lagom men sovsäcken blir ej fuktig. Inte så mysigt på morgonen kanske...
Det antar jag att det menas!
Om man inte vill sy så säljer MEC säljer VBR påsar Vapor Barrier Liner. Western Mountaneering säljer oxå men deras är dyra.
Tanken är att det skall vara så pass kallt att du inte skall hetssvettas dvs -15 grader eller kallare, och sedan svettas man lite lagom men sovsäcken blir ej fuktig. Inte så mysigt på morgonen kanske...
Torrpåse = vått uppvaknande
Efter försök med detta förnämliga system, kunde vi konstatera att de flesta som deltog i försöket:
Sov mindre än normalt, upplevde att huden tog stryk, vaknade av värmekänslor, en som deltog i försöket rekommenderade det, övriga avstyrkte det.
Så fråga gärna Skinnarmo om vad han brukar, alla lager, hur han brukar det, om det går att köpa över disk, vad kostar det samt om Skinnarmo gillar det.
Själv riskerar jag att säcken blir lite fuktig av mina utsöndringar, men så lever jag ju inte på expedition, utan genomför mest enveckorsturer. Att våga njuta av tak, värme och vällagad mat ser jag inte som ett svaghetstecken...alls!
Go sömn!
Johan K
Efter försök med detta förnämliga system, kunde vi konstatera att de flesta som deltog i försöket:
Sov mindre än normalt, upplevde att huden tog stryk, vaknade av värmekänslor, en som deltog i försöket rekommenderade det, övriga avstyrkte det.
Så fråga gärna Skinnarmo om vad han brukar, alla lager, hur han brukar det, om det går att köpa över disk, vad kostar det samt om Skinnarmo gillar det.
Själv riskerar jag att säcken blir lite fuktig av mina utsöndringar, men så lever jag ju inte på expedition, utan genomför mest enveckorsturer. Att våga njuta av tak, värme och vällagad mat ser jag inte som ett svaghetstecken...alls!
Go sömn!
Johan K
jag har aldrig hört något annat namn på det än fuktspärr. Jag kan inte rekommenderar det rakt av då det kräver en del av dig. Inte jobbigt men man blockera sin egna svett och kan man inte hantera kyla, snö med mera först så skall man inte ha en fuktspärr med sig. Vad jag menar är att man först skall man lära sig att befinna sig i kyla, sedan kanske man kan testa fuktspärr. Funktion är att det är en helt vattentät påse, sömnen brukar inte vara tejpade. Du ligger i ett underställ, gärna tunna uillsockar och så drar du ihopfuktspärren runt halsen. Utanför fuktspärren kommer sovsäcken. Man brukar säga - 25 grader så är fuktspärr mycket bra.
När man vaknar till så är man blöt!!!
En fuktspärr gör att du inte får svett/fukt ut i sovsäcken. Fukten kommer istället att ligga i understället.
Hoppas du fick någon uppfattning om fuktionen.
När man vaknar till så är man blöt!!!
En fuktspärr gör att du inte får svett/fukt ut i sovsäcken. Fukten kommer istället att ligga i understället.
Hoppas du fick någon uppfattning om fuktionen.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg