fukt i divenycellen

Hur får man på smärtfriaste sätt ur fukt i divenycellen??
Har hört ngt om att vakumsuga, funkar det med en bra dammsugare?

annaells; sa:

Om det verkligen är divinycell så borde den inte binda fukt i någon större utsträckning även vid långvarig blötläggning. Däremot finns det andra distansmaterial med öppna celler som gärna drar åt sig vatten.
Dammsugare är INTE bra till sånt här. En vanlig dammsugare använder sugluften till motorkylning och överhettar snabbt om den suger mot ett strypt flöde. Skulle du dessutom hitta vatten med den så är vatten och el en erkänt olämplig kombination. Även med en riktig vacpump så är det svårt att få det tätt nog för att få nån riktig skjuts på avfuktningen. Varmt och torrt och välventilerat är nog både enklare och mer framgångsrikt även om det går lite långsamt.

____
Om det verkligen är divinycell så borde den inte binda fukt i någon större utsträckning även vid långvarig blötläggning.
___

Japp, det är det. Otäta hål från gammal skotskena på skarndäck har läckt in men inte ut så att säga...
__
Även med en riktig vacpump så är det svårt att få det tätt nog för att få nån riktig skjuts på avfuktningen.
___
men om man har insugsål till luften och vakumsuger ur annat?
___

Varmt och torrt och välventilerat är nog både enklare och mer framgångsrikt även om det går lite långsamt.
___

Och hur mycket behöver man öppna upp? Ju inte kul att behöva plasta om...

samma problem

Jag har haft samma problem på en hemmabyggd trimaran som jag hade köpt. Jag prövade med hål på insidan av ruffen o värmefläkt, dock så fick jag givetvis ej köra med hur mkt värme som helst i båtklubben. För att göra en lång historia kort så så rev jag ner hela våta insidan och plastade på en ny insida underifrån, jättekul. Men det blev bra o tätt.

en kompis har haft en catamaran med samma problem, där var det kork som distansmaterial. Han rev bort allt till slut.

annaells; sa:
___
men om man har insugsål till luften och vakumsuger ur annat?
En dammsugare kan inte dra ett tillräckligt lågt tryck för att vattnet skall börja torka särskilt mycket snabbare pga det. Enda sättet den kommer att snabba upp processen är om du kan använda den till att öka luftflödet FÖRBI ytan som skall torkas ur. Du skulle alltså behöva ett inlopp i andra änden av den fuktiga ytan och fri passage över ytan. Men det skulle nog ändå bli rätt lång drifttid på dammsugaren innan det märks ngn skillnad.

Och hur mycket behöver man öppna upp? Ju inte kul att behöva plasta om...
Ju mer exponerad yta desto bättre.
Men jag skulle rekommendera följande:
Täta provisorisk och njut av säsongen. När den är över - lägg båten torrt och borra några strategiska dräneringshål. Vänd den lite då och då.
Till nästa säsong sätter igen dränhålen bäst du kan och seglar vidare tills dess att däcket flexar så mycket att du är beredd att skära upp & plasta om.
Har man en vacpump är det rätt lätt. Skär upp, riv ur distansmaterialet. Stryk på epoxi,lägg i ny distans, stryk epoxi på luckan, lägg tillbaka den. Tejpa en bit plast överallt ihop, anslut vacsugen som får sätta grejerna under press.

Vaccumpump och värme

annaells; sa:

Du har redan fått ett par goda råd, framför allt det att plasta igen och njuta av säsongen, för att sedan börja torkningen till hösten.

Vaccumsugning är bra, men kräver riktig vaccumpump. Dammsugare fungerar inte även om man ger den lite läckluft för kylning. Orsaken är att den helt enkelt inte sänker trycket tillräckligt.

Vaccumets torkande effekt uppstår nämligen då man sänkt trycket så mycket att vattnet förångas vid den befintliga temperaturen. I en plastkonstruktion kan man knappast komma ner till särskilt lågt tryck (då skulle den implodera), då får man gå den andra vägen, nämligen att höja temperaturen.
Alltså: Vaccumpump och rejält varm lokal. Och så tid, ett par veckor skulle jag gissa.

Det kan vara ett bättre och billigare alternativ att helt sonika skära ut det skadade stycket och plasta in ett nytt.

hälsningar
Jens

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg