Fugawiproblem med .rik-karta

Nåt mysko har hänt med Fugawi när jag ska importera en Stadskarta från Lantmäteriet. Ingen av de olika stadskartorna funkar längre, men alla gröna kartans delar fungerar klockrent!

Så här ser felmeddelandet ut:
fugawierror8ia.gif

Nån som vet vad felet är? Har testat på flera datorer med samma konstiga resultat.

Mer frågor än svar

Är stadskartorna nya ?. Lantmäteriverket har strulat till det genom att ändra något i rik formatet. De kartor som finns på Sverigekartan med Kartex 5, går inte att öppna med Kartex 3.05
Hur det påverkar Fugawi vet jag tyvärr inte, men OziExplorer klarar det ändrade rik-formatet utan uppgradering.

Hur ser bildfilen FUGSWTMP.BMP ut om du öppnar den i något bildbehandlingsprogram ?

Per

Lantmäteriverket har strulat till det genom att ändra något i rik formatet. De kartor som finns på Sverigekartan med Kartex 5, går inte att öppna med Kartex 3.05
Stämmer endast om man bara pratar om Kartex i olika versioner. För den som har RIK-tillägget till Fugawi bör det dock inte vara problem av den sorten som bruse råkat på.

Jag har själv använt filer skapade i RIK3 (den senaste formatversionen) tillsammans med Fugawi och det fungerar utan problem.

Felmeddelandet ovan indikerar att Fugawi letar efter en Windows bitmapp-fil (.bmp) och inte en RIK-fil.

/torbjörn

tobbedj; sa:
Stämmer endast om man bara pratar om Kartex i olika versioner. För den som har RIK-tillägget till Fugawi bör det dock inte vara problem av den sorten som bruse råkat på.

Jag har själv använt filer skapade i RIK3 (den senaste formatversionen) tillsammans med Fugawi och det fungerar utan problem.

Felmeddelandet ovan indikerar att Fugawi letar efter en Windows bitmapp-fil (.bmp) och inte en RIK-fil.

/torbjörn

Fugawi skapar denna .bmp-fil när man importerar .rik-filer. Den förefaller vara ett 512 x 512 bitar stort utsnitt ur den importerade filen. Du kan prova att gå in i den mapp där filen enligt felmeddelandet ska finnas (i ditt fall C:\Documents and Settings\perssonb\Lokala inställningar\Temp). Om den finns, ta bort den eller flytta den till en annan mapp alt döp om den genom att ersätta "p" i bmp med t ex "_" (understrykningstecknet).

Prova sedan igen att importera stadskartor i Fugawi.

Om detta inte fungerar, uppgradera Fugawi till senaste version (det finns en ny på deras hemsida nu)

Bertil

Det finns ingen sån fil, med namnet FUGSWTMP.BMP. Tempkatalogen är tömt, men däremot skapas en mapp som heter Fug11.tmp å den e tom.

Ska man alltså dra slutsatsena tt min Fugawi inte stöder just Stadskartorna? Det har ju funkat förr!

Avinstallera och ominstallera

Jag fick problem med en .rik-karta. Försökte radera den ur biblioteket, importera igen, men tji. Kartan funkar i OziExplorer.

Till sist avinstallerade jag Fugawi (Inställninar/Kontrollpanelen/Lägg till och ta bort program; Fugawi består av 2 delar om du uppdaterat original-CDn med filer från nätet), ominstallerade från CD, uppdaterade från nätet och importerade igen.

Nu så, funkar det.

Jag importerade en av kartorna på Stadskartan-CD:n för att se om jag kunde replikera felet. Det gick felfritt för min del.

Filen Fugswtmp.bmp skapdes mycket riktigt i min katalog (C:\Documents and Settings\tobbe\Lokala inställningar\Temp\), och tycks vara någon sorts cache (nu fick jag lära mig något nytt idag också :) ); den uppdateras och växlar innehåll vartefter man panorerar i Stadskartan i Fugawi.

I samma katalog skapades också underkatalogen Fug4e.tmp, och jag hade flera liknande kataloger kvar sedan tidigare tillfällen (dåligt städat Fugawi!).

Om filen Fugswtmp.bmp är upptagen av ett annat program kan jag tänka mig att man får felmeddelanden.

Fugawi är utvecklat i Delphi, en miljö jag själv är bekant med sedan minst 10 år tillbaka. Felmeddelandet är resultatet av ett så kallat "exception", ett programfel som inte tas omhand på ett intelligent sätt av Fugawis egen felhantering, och därmed inte ger någon direkt ledtråd om vad som orsakar felet.

Det får bli ett gammalt hederligt råd sedan DOS-tiden: Starta om datorn och kör enbart Fugawi efter det att den kommit igång igen (upptagna "handles" kan ligga kvar trots att man stängt programmet som öppnade filen).

Om felet uppstår ändå, då vete tusan vad som är fel...

/torbjörn

bruse; sa:
Det finns ingen sån fil, med namnet FUGSWTMP.BMP. Tempkatalogen är tömt, men däremot skapas en mapp som heter Fug11.tmp å den e tom.

Med andra ord kan inte Fugawi läsa kartan och skapa en fugswtmp.bmp fil, skulle inte tro att felet beror på att något annat program använder den filen utan att det inte kan öppnas pga den inte finns.

Wolf25; sa:
Med andra ord kan inte Fugawi läsa kartan och skapa en fugswtmp.bmp fil, skulle inte tro att felet beror på att något annat program använder den filen utan att det inte kan öppnas pga den inte finns.

Filen skapas om den inte finns. Jag har testat!
Per Geijers råd att ta bort och ominstallera verkar vara det bästa sättet att gå fram.
Bertil

Har avinstallerat å rensat registret enligt konstens alla regler. Hittils ser allt ut att funka!

Så här efteråt verkar det som jag har tabbat mig när jag kört på nån uppgraderin.

Tack alla för tipsen.

Jag har också probelm med fugawi, jag lyckas inte få kontakt med min garmin etrex legend. nån so har nåt bra tips ?
//Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erwalasse Fugawiproblem Navigering 1
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
errbe OZI + .rik Navigering 7
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
dippen RIK-avkodare släppt som freeware Navigering 12
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
emilg RIK + Scannader kartor på PPC ? Navigering 14
olsson826 Garmin 60 C och RIK Navigering 6
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
jonasolof Problem öppna RIK fil i Fugawi Navigering 5
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
magnuss .RIK problem Navigering 1
olhe Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning Navigering 14
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
mekelund Fugawi + *.rik Navigering 2
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
jablas Rik format Navigering 1
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg