Torkad tomat
Jag har med mycket gott resultat torkat pressade tomater som finns i 1/2 liters förpackning och väger 500 gram.
Gör så här: Ta lite olja i långpannan. (annars släpper inte den torkade tomaten). Svag värme 30-40 grader.
Sprid ut hela förpackningens innehåll över hela plåten. Låt det stå minst över natten beroende på mängd tar det upp till 12 timmar. När det är ordentligt torrt blir det som ett gelantin blad. Klipp i lagom bitar i långpannan. ta sedan till en mixer med LOCK. (OBS måste vara lock). Kör mixern så att det finfördelas.
Den färdiga torkade produkten har nu blivit ca 40 gr. Dvs det är 450 gram vatten som man dunstat bort.
Hur mycket man skall använda? Om man skall använda 1 dl (blöt vara) så blir det inte mång gram man skall ta till den torkade varan. Det blir bara ca 10 gr. eller ett par teskedar.
Det går alldeles utmärkt att torka all mat, ärtsoppa. brunabönor, dillkött, kallops, potatis osv.
Men tänk på att brunabönor innehåller socker och skall torkas innan sirap/socker tillsätts.
Potatis skall tärnas ca 5mm bitar kokas i ca 5 min, Rinna av och sedan torkas.
Såser går utnärkt, man kör de i mixern. Vitsen är att de mycket lättare tar upp och löses i vatten.
Ett annat tips är att all torkad mat skall ligga och dra i vatten. Själv lägger jag maten i blöt i varmt vatten redan på morgonen. Då tar det bara några munuter fråna att det kokat upp så är det en djuvlig middag.
Lycka till från en som haft egen mat på fjället i många år.
Ingvar