frysskydd
Frysning är ett av vanligaste utrustningsproblemen- använd frysskydd inte bara på vintern utan vid all dykning i kallt vatten, säg under 10 grader. Det är det ju allt som oftast i Svedala. Många(kanske inte modeller för tropisk dykning) tillverkares 2:a-steg är skyddade mot frysning genom att man täckt metalldelar inuti regulatorn med olika material och genom att man leder den varma utandningsluften på smart vis.
På 1:a-steget kan man montera en gummiblåsa fylld med antifrysvätska,glykol tror jag. Det tar de kanske en hundralapp för i dykbutiken, men gummiblåsan kan man återanvända. Dyker jag i varmt vatten brukar jag ta av blåsan och sen vid kallt vatten fylla den med glykol och sätta fast den med litet bundband. Gå till en butik som säljer Poseidonutrustning så har de säkert en blåsa som passar din Cyclon.
Svårare att påverka är luftfuktigheten i luften i flaskan, man är här helt utlämnad till luftfyllningsstället. Förebygga frysning kan göra vid själva dyket också genom att minimera luftflödet i systemet, inte tokandas,inte i onödan fylla dräkten och västen. /ola
[Ändrat av dexecupen 2001-08-22 kl 20:01]