Frysning av automatbindningar.

Saxade detta ur färdrapport på Vällen/Gisslaren i Uppland från gårdagen:
"Samtliga automatbindningar frös fast mer eller mindre. Samma erfarenhet i övriga grupper. Varför? Luftfuktighet? Åkning i snö? Fallande temperatur? Illa att skidbingningar inte tillverkas för att klara snöförhållanden."

Silikon eller teflonspray har föreslagits som motmedel.

Andra tips? Hur få loss kängorna? Kissa på bindningen hälla kaffe på bindningen etc.

Vilka bindngar klarade sig?

Thure

Förslag till lösning!

Hej Thure!
Jag har kollat lite mer på olika automatbindningar varför jag redovisar följande.
Jag har försökt att granska bindningens mekanik samt gjort ett ”frysboxtest”, vilket skulle motsvara underkylning av bindningen. Under Vikingarännet förra året rapporterade flera problem med skidbindningarna om jag minns rätt så var just förhållandena sådana att.
skridskon blev underkyld och det samtidigt finns vatten på isen. Om vatten tränger in i mekanismen så sker frysning av vattendroppar relativt snabbt på framförallt metalldelar. Mekanismen i automatbindningar bygger på att en fjäder åstadkommer förslutningen av bindningen. Denna fjäder skall tryckas ihop när skon skall lossas. Fjädern sitter i ett öppet litet utrymme under bindningen (se bild).
http://www.utsidan.se/medlem/album/db/cpic41fe55d7b5316_tn.jpg

Mina ”frysboxtester” visar att en frusen vattendroppe i detta utrymme räcker för att mekanismen inte fungerar. Jag kunde inte med våld öppna bindningen efter nedkylningen. Om man skall försöka tina en fryst bindning så kräver detta i princip att både skridskon och bindning värms upp så att isen tinas. Utrymmet med fjädern sitter svåråtkomligt och isolerad av plast varför det kan ta relativt lång tid att tina. Riskerna för frysproblem kan säkert vara betydande efter plurrning vid många minusgrader (som vid normal säsong).
För att lösa detta problem kan utrymmet för fjädern fyllas med lämpligt fett (det finns sk supervidhäftande fett på bensinmacken). Överhuvudtaget bör de rörliga delarna i bindningen regelbundet fettas in och sprejas med låsolja, vilket borde innebära att problemet inte borde uppstå. Själv åker jag med SALOMON equipe skate som har en bygel som fälls framåt vid låsning. Min bedömning är att denna bindning har betydligt mindre risk för isbildning som låser mekanismen. Naturligtvis bör även denna mekanism fettas in och sprejas med låssprej i förebyggande syfte.
Det vore intressant med flera erfarenheter.
Hälsningar
Magnus

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg