Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har precis börjat dyka och nyss skaffat en komplett utrustning, regulatorn är Poseidon Cyklon utan frysskydd. Kommer förmodligen att dyka under 20 meter och endast på sommaren eller hösten. Finns de någon risk att regulatorn fryser till under dessa förhållanden?
Japp! Om du låter regulatorn friflöda, tex om du skall fylla en lyftsäck, kan regulatorn frysa i "varmt" vatten och då fortsätter regulatorn att friflöda.
Även utan friflödning skulle jag vilja påstå. Jag fick frysning på 27 meters djup mitt i sommaren (vet inte vattentemp dock) fast jag har vid ett flertal tillfällen gjort isdyk utan frysning....
Vad gäller vattentemp i svenska vatten så är det ingen större skilnad faktiskt. Så du kan förvänta dej ca 5-6' även mitt i sommaren. Enligt konstens alla regler ska vi i norden räkna våra dyk som kalla.
Det finns en gummihätta (frysskydd) att peta på ditt första steg. (Denna är fylld med glykol)
Så mitt råd är att kosta på dej denna. (ca 500 Men var försiktig med denna den är ömtålig. tips. skaffa en separat reg. bag. det skyddar iaf lite.