Fryser!

Var ute idag på en underbar tur på havet! Satt i min nya torrdräkt å det kändes faktiskt lite extra tryggt!
Hade endast superunderställ under å det var nästan för varmt under paddlingen(-2gr i luften å+2gr i vattnet) Men sen när man går iland så fryser ju man direkt vill ha ett förslag på lämplig jacka/väst man snabbt kan dra på sig vid "fikaturerna" Vet vi pratat om detta här tidigare :)
Nån som kan ge mig ett snabbt tips om nåt som värmer,är lätt(viktmässigt) å tar liten plats i kajaken så vore jag jätteglad!
Sen en fråga till, det var mörkt när vi kom i hamn, har en liten lanterna som har vitt blinkande ljus(vet att det ska va fast sken) Kan man ha den på blinkande eller är det helt fel?

/Janne

Jag har samma problem! Fast så är jag också hopplöst frusen. Har funderat på en storm cag (nummer två uppifrån på den här länken) - det borde vara ganska lätt och mycket billigare att sy ihop en själv... Missen är väl kanske att den först och främst skyddar mot vind. Man kanske kan göra en fodrad variant, men då blir den inte längre lika lättpackad.

Haglöfs Barrier hood/jacket/vest?

Har hört mycket gott om den... men dock ingen egen erfarenhet... lite sugen på jackvarianten... Kolla recensionsbanken.

//Thomas

Klassiskt problem för oss som kappseglat. Först en slagduell på kryssen och sen sitta still på railen en lång stund och stelna till innan blåsan ska upp och jag får börja jobba igen...

En enkel variant vore väl en dubbel fleecefilt med goretex mellan. Enkel att slänga över axlarna när man kommit iland och enkel att rista av vattnet om det skulle råkat trilla i. Ger både vindskydd och lite värme.

Har aldrig sett någon sådan men idén bjuder jag på.

Se också till att ha en skumbit (liggunderlag) att sitta på så inte underlaget kyler.

Dunjacka

Jag kör med en dunjacka/tröja som jag drar utanpå torrdräkten. Kanske inte jättesnällt mot dunet, men det får ju torka ordentligt när jag kommer hem.
Vill man vara snällare mot jackan kan man dra ner dräkten till midjan, det kan ju vara skönt att lufta lite oxå. Jacka/tröja värmer förvisso bara överkroppen...

Jag kör med en dunjacka/tröja som jag drar utanpå torrdräkten. Kanske inte jättesnällt mot dunet, men det får ju torka ordentligt när jag kommer hem.
Vill man vara snällare mot jackan kan man dra ner dräkten till midjan, det kan ju vara skönt att lufta lite oxå. Jacka/tröja värmer förvisso bara överkroppen...

Ok Erik tror det är just nåt sånt jag söker! Vad hittar jag denna dunjacka/tröja!

/Janne

Någon slags poncho sydd av sådan där reflekterande lättvikts räddningsfilt skulle kanske vara något.Har själv paddlat och övat rollar med våtdräkt i dag och så länge man är i vattnet och badar går det ju bra ,Men sen. Brr! Fötterna brukar vara värst men idag drog jag på mig fiberpälssockar ovanpå våtsockarna och det var skönt .Våtdräkten tar jag av mig först i duschen hemma .Brukar annars bara paddla med ylleunderställ och paddel jacka med tillhörande byxor (artistic nino) och det brukar hålla mig tillräckligt varm om man inte paddlat sig alltför svett.

Tror nog att en vanlig fleecejacka gör jobbet såvida det inte blåser hårt. Jag brukar dra en över min paddeljacka vid paus eller avslutad tur. Samma princip som vid skidåkning, skridsko etc, förstärkningsplagg på vid paus. Det hjälper även att ta på sig en vanlig skaljacka över den blöta jackan/torrdräkt.

Ok Erik tror det är just nåt sånt jag söker! Vad hittar jag denna dunjacka/tröja!
/Janne

Mailar några förslag till dig Janne så blir det inte klassat som reklam här.

Men i stort sett funkar i princip vad som helst, allt från tunna jackor/tröjor/fleece till supertjock dun/syntet-dito. Vissa har med en rejäl arbets- eller skoteroverall som täcker hela kroppen, men då blir det ingen liten och lätt lösning men säkert väldigt skönt och inte så ömtåligt. Man får väl göra en bedöming hur stort och hur tungt vill man ha med sig och hur mycket ska det värma och hur omtåligt det får vara.

En stormcag eller poncholiknande som kajakmicke länkade till var vi lite inne på ett tag, att sy nåt sånt i tjock fleece eller kanske ullfilt av nåt slag. En enkel lösning kan vara att köpa en tjock billig fleecefilt och bara göra ett hål för huvudet i mitten då kommer man billigt och enkelt undan.

Billigt och garanterat otrendigt men bra

En gammal Tensonduffel, stor nog att tas utanpå flytväst och hela klabbet. Så ful att den tjänar det dubbla syftet att också påminna mig om att även jag är blott en narr på Livets teaterscen...

I ena fickan ett par tumvantar i fiberpäls för att tina frusna händer, i andra fickan en extra fleece-mössa. I en tredje ficka ett par handvärmarpåsar, ni vet såna där som man kan ladda om i Trangia-kastrullen.

Används även som reserv-värmare vid segling och arktiska bilturer.

Enda nackdelen är storleken i packat skick. Men man kan nog inte få både litet och värmande, det är som att försöka få havsutsikt med lä....

hälsningar
Jens

Tack för alla fina tips!

Har redan beställt hem lite grejor som jag tror ska lösa mitt problem! Så tack för alla goa tips Erik,Erik,Erik,Thomas,Anders å Jens!
God fortsättnig på er alla!

/Janne

Nu är jag bättre förberedd vid fikastoppen! Har i en Ortlieb säck packat gammal täckjacka med huva å lagt termovantar mössa å handvärmare i fickorna! Har oxå beställt en lättare dyrare alternativ till min täckjacka! Så nu ska det inte frysas mer :)
ps tack även till kajakmicke för tipsen!

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
farsi Vinterpaddling, fryser om händer och fötter Paddling allmänt 13
curtan Snart fryser Fyrisån Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg