Fryser du i sovsäcken?

Det är inte mycket som är värre än att frysa sig igenom en kalla natt. Här kommer ett tipps för alla som gjort det och inte vill göra om det:

Fyll en flaska (ca 1,5 l) med varmt vatten (ca 60 grader). Lägg flaskan längst nere i säcken. Den kommer värma dina fötter, som du först fryser om, under hela natten

Förvissa dej dock om att flaskan håller tätt. Annars blir den troligen samma effekt som att kissa på sig en kall dag...

Det finns också ett annat alternativ. Köp ny sovsäck. Ett dyrare sådant om man sällan kommer utnyttja den.
 
Innan man börjar värma vatten kan man ju vidta följande ågärder:
Om du blir pinknödig under natten, gå å pissa på engång, annars ligger du å spänner dig vilket medför att du börjar att frysa/fryser mer.
Äta lite innan man påbörjar sömnen är också ett "hett" tips.
 
Spis lite eller mye før du legger deg?

Kan ikke skjønne annet enn at det beste må være å legge godt i "ovnen" før en legger seg. Om en spiser god og kraftig kost vil en lettere kunne holde temperaturen over natten, eller hva ????

Men underlaget har nok svært mye å si. Om snøen er smeltet/hard under dette neste morgen , da ligger du med for tynt underlag og du bruker kroppsvarme til å smelte snø....

Leif S
[Ändrat av lesko 2002-02-19 kl 22:38]
 
Armhävmingar !

Några snabba armhävningar innan man kryper ner i säcken är ytterligare ett "hett" tips ! Funkar utmärkt för att få upp värmen.
 
fleeceinlägg

Om man har en sovsäck som man inte tycker är tillräckligt varm kan man köpa inlägg av fleece till den. Det blir billigare än att köpa en helt ny sovsäck och passar bra om man t.ex. skall ta sommarsäcken och använda på våren och hösten. Precis innan man går och lägger sig är det bra att göra lite övningar och sedan skall man tänka på att inte sova med en massa kläder på sig. Sov i endast ett tunnt undertställ och ta sedan ytterkläder och dylikt och bred dem ÖVER ryggsäcken. Viktigt att tänka på är även att man har ett bra liggunderlag eftersom det mesta av värmen leds ner genom marken via liggunderlaget.
/Magnus
 
skaka säcken

För att få sovsäcken att isolera bättre bör man skaka den. För det är luft i kombination med isoleringsmaterialet som skyddar mot den kalla luften.

Jag har hört (men vet inte om det stämmer) att under kvällen bör sovsäcken inte vara utlagd då den lätt kan bli rå och därmed kall. Veckla ut den precis innan du ska lägga dej. Är det någon som vet om detta är sant??
 
värm sovsäcken först

Instämmer med de föregående tipsen, spring en kort runda innan du kryper ner (inte svettas men få upp värmen rejält), pinka precis innan du lägger dig och jag brukar också lägga mej ovanpå säcken med alla kläderna på för at värma upp säcken lite innan jag kryper ner (självklart inga blöta kläder mot säcken).

Har också en fleeceinnepåse som förstärker rejält, kostade cirkus 6-700 för några år sedan men inte klurigt att sy själv om man vill, lite klurigare om man vill ha blixtlås.

Mössa på så huvudet kan sticka ut lite och andas inte inuti säcken, fuktig utandinigsluft ska ut utanför säcken.

Och en grundregel till: mycket under sig, lite på sig och mycket över sig. DVS ta inte på dig mycket kläder, då svettas du och sedan sitter svetten kvar i kläderna och du fryser. Lägg hellre avtagna kläder mellan innerpåsen och sovsäcken. jag sovaer aldrig i mer än underställ även om det är snögrop och -25 (men klär gärna på mig i säcken på morgonen, lite bökigt men alternativet är snabb påklädning utanför säcken.

Lycka till!
 
Johan_olsson; sa:
Innan man börjar värma vatten kan man ju vidta följande ågärder:
Om du blir pinknödig under natten, gå å pissa på engång, annars ligger du å spänner dig vilket medför att du börjar att frysa/fryser mer.
Äta lite innan man påbörjar sömnen är också ett "hett" tips.

Detta är förstås helt riktigt. Tänkte bara vara lite viktigpetter och komplettera litet. Mitt tips är att göra allt för att inte frysa på en gång,för då slipper man förhoppningsvis gå o pinka. För fryser du så reagerar kroppen med att försöka göra sig av med överflödig vätska som den annars behöver värma upp. Sen så råder jag ingen att lägga kläder o dyl på liggunderlaget under dig,risken att man vaknar med blöta kläder är ganska stor. Pröva istället att lägga något under de mest utsatta kroppsdelarna. Typ ett par vantar under höft och axel. Ett hyfsat tips om man ligger still är att lägga kängorna som höftstöd på liggunderlaget. Dels så slipper man halka av,de isolerar från markkyla samt att kängorna inte fryser till is under natten. Självklart kan detta bli lite svårt med ett par plastskor:) Den största källan till att man fryser är oftast markkylan,om man inte har alldeles för dålig sovsäck förstås. Så lägg gärna lite energi på underarbetet. Ett gammalt jägartips är ju att använda granris om man har tillgång till det. Detta kanske ligger närmare tillhands vid en överlevnadssituation förstås. Till sist,snåla inte vid valet av sovsäck. De senaste åren har jag enbart använt mig av dunsäckar och det ångrar jag inte.
 
Måste bara...

...få vara en messerschmidt och tycka att det aldrig blir -25 i en snöka om den är rätt byggd, snarare bara någon minusgrad. Men det var en parantes :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
lupus Hjälp! jag fryser om näsan Bo och sova 18
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
hakansteen Vad väger sovsäcken? Bo och sova 11
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
avslutatmedlemskap1004 Andas inne i sovsäcken Bo och sova 5
delta1 Ihopklumpning av dunet i sovsäcken Bo och sova 6
Onedge Liggunderlag i Sovsäcken? Bo och sova 6
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
MTB Kläder utanför sovsäcken Bo och sova 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg