Frusna vajrar

Är 5-56 den enkla lösningen mot broms-/växelvajrar som fryser fast, eller måste man använda värre grejor?
/BAX

Köpa sig från problem..

Hej,

jag har sedan tre år tillbaka kört med GoreRideOn-kablar. De är teflonbehandlade och löper i hela sin längd i plasthylsa. Resultatet är att de inte tar åt sig någon smuts eller väta och kärvar/fryser inte. De kostar en slant men de håller bra också. Jag böt just min första kabel. Att köpa reservkabel kostade inte så mycket, 40 kr har jag för mig.
Dessutom tycker jag att kvaliteten är bra på wiren, jag har inte justerat växlarna en enda gång under de tre senaste åren! Bromsarna får man ju dra åt någon gång men det beror ju på att bromsklossarna slits ner.

Råd; Köp!

/OlaO

Kör själv med två sprayer, silicon samt teflonbaserad olja. Använder silicon närmast för spd-klossarna i blidsnöväder samt plastgrejerma. Har själv inte haft problem med vires, men baknavet (frikopplingen) frös till några gånger förra vintern. För akut behandling använde jag vanlig låsolja för bilar, sedan oljade jag in med teflonolja. Nu har jag inte haft nå´t problem mer.

Gore Ride-on Kablar!

Hej!

Jag kör sedan 1998 på Gore Ride on kablar och de har aldrig strulat eller frusit. Även att jag kör en cannondale med kabeldragning under vevpartiet, värsta möjliga ställe att ha kablarna på (allt sprut från framhjulet). Jag har tidigare bott i östersund och kablarna funkar felfritt ner till 30-40 minusgrader!
En sida som har tipps om vintercykling är http://www.icebike.com
EN sida av vintercyklister för vintercyklister.

Läste att ngn haft problem med att Bodyn fryser fast, detta beror väl troligen på att fettet inte klarar de låga temperaturerna, lösningen är att inför varje vinter plocka isär alla lager och rörliga delar och använda ett fett som tål lägre temperaturer.....

LYCKA TILL I SNÖYRAN!

Frusna växlar

Sist vi var ut var det blandat före, snö och våta kärr, långt ut i skogen upptäckte vi att våra cyklar blivit singlespeeds, och hade fastnat på 22-32t, bortsett från några kilo is på varje hjul :-< Cyklade hem med absurd kadens.

Sedan såg jag, att en britisk MTB tidning ger rådet, att man i dylika lägen kan urinera på växlarna och sedan tvätta cykeln ordentligt för att det inte ska fräta. Tvivlar dock på att jag skulle kunna förmå mig.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg