frostviksfjällen?

Nu behöver jag goda råd! Jag, min sambo och min 17-årige son ska fjällvandra för första gången. Först tänkte jag (som är den "naturvana" i gänget att vi skulle börja lite lugnt i början av juni tex i grövelsjö-trakterna. Men det dög inte! Mera fjäll ville de se. Så jag flyttade planerna framåt i tiden och uppåt på kartan. Fastande för Frostviksfjällen. Men hittar ingen lämplig led där omkring. Vet ni någon? Vi ska vara ute i ca en vecka exl.resan upp (bor i stockholm) och jag tror att en kortare sträcka med lugnt tempo blir bättre än en lång sträcka i rasande fart. Ingen av oss är helt utan kondis o styrka dock så lite påfrestningar kan det få vara. Vi har dessutom med min stora hund, som jag har vandrat en hel del med! Han är dock lite frusen av sig... vilken tid är lämpligt för frostvik? Kan slutat på juni- början på juli vara ok? Hur svår brukar myggplågan vara? Jag vill inte göra vandringen i höst för då har jag redan planerat in en ensam-vandring Abisko - Nikkaluokta, bara jag o vovven! Så alla tips om bra ställen för första fjällturen tages emot men tacksamhet!

hälsningar/anna

Vi gick förra året Ankarede -Härbergsdalen -Storjola- Klimpfjäll. Både Ankarede och Klimpfjäll går, med viss möda, att ta sig till med buss. Vi tyckte det blev lite väl mycket skogsvandring, men det var vackra vyer. Leden var på några ställen lite väl diskret markerad, men i allmänhet lättgången. Vi mötte nästan ingen under vandringen.

tackar

för snabba svar! Hur mycket skogsvandring var det på den led du beskriver? Vi vill inte heller vara i skog alltför mycket,dels pga mygg och dels att vi har så mycket skog där vi bor. Hur lång tid tog er vandring? Var det regningt väder? Många frågor har man innan man vet vart man ska ta vägen och när!

Ungefär hälften var i någon form av skog. Generellt sett är det mycket skog i Frostviksfjällen. Det var bra väder mestadels när vi gick där. Vi tog en vecka på oss, och det var väl tilltagen tid. Till Härbergsdalen är det möjligt att få båtskjuts genom den tråkigaste skogsvandringen. Jag har inget telefonnummer eftersom vi inte fick veta det förrän när vi passerade gården. Turistbyrån i Gäddede (gaddede.turistbyra@stromsund.se) skickar gärna en broschyr med översiktliga ledbeskrivningar.

Tack igen!

Jaha, det var ju bra att få veta det där med skog! Det vill jag undvika i största mån! Så kanske får jag leta efter någon annan led. Förslag emottages tacksamt! Trodde inte det skulle vara så svårt att hitta en lämplig led som inte är alltför långt upp i landet. Men jag kanske får tänka om där lite.

Jaha, det var ju bra att få veta det där med skog! Det vill jag undvika i största mån! Så kanske får jag leta efter någon annan led. Förslag emottages tacksamt! Trodde inte det skulle vara så svårt att hitta en lämplig led som inte är alltför långt upp i landet. Men jag kanske får tänka om där lite.

Det finns ju rätt mycket leder i södra Jämtland och Härjedalen. Där ligger det mesta på kalfjället också.

Kommer sannolikt själv att passsera Frostviktfjällen i sommar :)

Jörgen

Annars är det ju rätt vacket i Frostviksfjällen också! Tipset är att inte blint följa lederna. Utgå från Härbergsdalen. där finns en led upp till Ertseke. Efter att ha kollat in fjället, styr vidare mot Gransjön, där kommer ni till en led mot Ankarede. Efter Ca. 14 km, ta vänster, där ni kommer mot Väktardalen, där ni tar av mot toppen på Mellanskogsfjället (1274möh) Cool utsikt mot fjällvärlden. Gå tillbaka över fjället till leden som går till Sipmesjaure, där man kan gå upp till Sielkentjakke.
(1196) möh som har ett lodrätt stup mot sjön Friningen. Knalla ner till Sipmesjaure igen och följ leden mot Härbergsdalen där ni går mellan Sielkentjakke & Mammoken, som är mycket vackert. När ni tittar åt vänster, har ni en vacker vy mot Frinigen. Jag hoppas ni är intresserade av fiske, för det är mycket bra häromkring! Det blir ungefär 4mil. En del med rätt brant klättring, men inte så mycket fjällbjörk. En vacker tur med många möjligheter till fiske. Men så e de ju inte milen som räknas eller? ;.)

Jag gick från Daima-dalen över till Härbergsdalen. Väldigt fint. Lite "Rapadalskänsla" med utsikten från gården och upp mot stupen vid Sielkentjakke med sjön nedanför. Gick sedan över till Gransjön där stigen bort mot Blomhöjden i den sena sommarkvällen var en av turens finaste upplevelser. Från Blomhöjden gick jag sedan via Jougdadalen som också var väldigt fin. Så jag rörde mig bara i utkanterna av Frostviksfjällen, men tillräckligt för att verkligen bli förälskad :)

Jörgen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg