Nu behöver jag goda råd! Jag, min sambo och min 17-årige son ska fjällvandra för första gången. Först tänkte jag (som är den "naturvana" i gänget att vi skulle börja lite lugnt i början av juni tex i grövelsjö-trakterna. Men det dög inte! Mera fjäll ville de se. Så jag flyttade planerna framåt i tiden och uppåt på kartan. Fastande för Frostviksfjällen. Men hittar ingen lämplig led där omkring. Vet ni någon? Vi ska vara ute i ca en vecka exl.resan upp (bor i stockholm) och jag tror att en kortare sträcka med lugnt tempo blir bättre än en lång sträcka i rasande fart. Ingen av oss är helt utan kondis o styrka dock så lite påfrestningar kan det få vara. Vi har dessutom med min stora hund, som jag har vandrat en hel del med! Han är dock lite frusen av sig... vilken tid är lämpligt för frostvik? Kan slutat på juni- början på juli vara ok? Hur svår brukar myggplågan vara? Jag vill inte göra vandringen i höst för då har jag redan planerat in en ensam-vandring Abisko - Nikkaluokta, bara jag o vovven! Så alla tips om bra ställen för första fjällturen tages emot men tacksamhet!
hälsningar/anna
hälsningar/anna