Om man ser det lite realistiskt, så tror jag jag har en fördel gentemot de flesta grannar därför att jag jag har ett flertal kök och bränsle till dem för ett antal veckor. Det är väl det. Annan utrustning tror jag andra har funkis motsvarighet till, förutsatt att man kan stanna i sin bostad.
Vatten har jag bara för ett dygn eller två. Inte prepper, men jag har alltid 3 literflaskor vatten i kylen som jag roterar vartefter jag dricker upp det + ofta ett par liter mjölk och/eller fil. En back öl, en stor Schweppes Indian Tonic just nu och en massa hemgjort vin har jag också. Man lär få offra sig och lulla omkring halvt onykter. Däremot har jag gott om behållare om det skulle bli så att man får hämta vatten nånstans.
Sovsäckar finnes. Borde inte ha sålt min fotogenkamin, men det gjorde jag. Men å andra sidan har säkert alla täcken och filtar i överflöd, även om inte i form av sovsäckar, och varma plagg i olika former.
På matfronten har jag en välfylld frysbox. Borde hålla sig kall åtminstone några dagar. Är det vinter håller det så klart mycket längre. Men på sommarn skulle jag dela ut det mesta till behövande. Sen har jag en hel del bönor och linser. Inte kul, men man överlever. Några veckor skulle jag nog klara utan påtaglig svält.
Diverse powerbanks (som dock inte alltid hålls laddade), en vevlampa, en ficklampa med 55 timmars kapacitet på lägsta, och den är alltid mer eller mindre fulladdad. Samma med cykellyset.
Kontanter har jag också mer än de flesta antagligen har hemma.
Så i en realistisk situation tror jag den stora fördelen av friluftsutrustning är att man har kök. Det andra är nog sånt de flesta har, även om i andra former och modeller.