friluftskokböcker

Anita Forssell

Anita Forssells bok "Friluftsmat" (eller något liknande) tycker jag är bra. Dels får man en bra genomgång av hur man torkar mat, vilket du bör börja med om du inte redan gjort det, dels finns det bra recept och tips för även otorkad mat.

Göran Klints bok "Utekokboken" är en påkostad och bra kokbok, men tyvärr inte idelaisk för mat på fjällvandring eller linkande där man bär maten själv under en längre tid. Recepten kräver alltför mycket exotiska och tunga ingredienser för det.

Lycka till.

Kalle

Bortom Frystorkat

Bortom Frystorkat på DNs förlag har mycket smarrig mat. Inte så mycket är för vandring men man får trevliga tips.

Laga mat i fjällen

Hej!
Anita Forssells bok heter Laga mat i fjällen och är utgiven av STF. I den får du bla tips om lämplig fjällmat samt hur du torkar din egen mat.
Lotta

Din egen kokbok

Hej

Kokböcker är ett bra stöd när man bestämmer vad man ska äta i naturen. D v s om man har ambitioner. Har man inga ambitioner och inte tycker mat är viktigt köper man påse och häller i lite varmt vatten. Jag är dock av den motsatta åsikten. Fundera först efter vad du skulle vilja äta på fjället och därefter hur mycket av ingridienserna som går att torka. Resten får du bära. Det finns dock begräningar. Den största är nog att få till en vettig ugn på fjället. I övrigt har du tillgång till flera tillagningssätt. Min erfarenhet är att vill man äta gott och dricka gott därtill får man bära några kilon extra. So what. Det är värt så mycket när man kan äta en tre-rätters med vin och se solen gå ner bakom, exempelvis Niak. Slutsats, torka så mycket du kan i övrigt färska råvaror. Till sist, de kokböcker som räknats upp här är mig veterligen de enda som behandlar det du frågar om. Min ranking är:
Bortom frystorkat
Utekokboken
Laga mat i fjällen

Lycka till vid fjällspisen

Håkan

Inte kokbok men en intressant bok

Försök hitta boken ”KAN MAN ÄTA SÅNT ??” av Inger Ingmanson, från Rabe’n & Sjögren ISBN 91 29 55661 9, där finns mycket matnyttigt att läsa och prova.

Per Brune

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg