frågan är egentligen svår.. man måste se till vad man prioriterar, jag vill ha en analog mekanisk klocka som håller, den får inte vara batteridriven och den ska tillfredsställa min fåfänga.. en analog mekanisk klocka har pulsmätare, den har kompass och man riskerar aldrig att få batteritorsk.. höjdmätare och sånt har man i GPS'en..
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Friluftsklocka
- Trådstartare mindful
- Start datum
frågan är egentligen svår.. man måste se till vad man prioriterar, jag vill ha en analog mekanisk klocka som håller, den får inte vara batteridriven och den ska tillfredsställa min fåfänga.. en analog mekanisk klocka har pulsmätare, den har kompass och man riskerar aldrig att få batteritorsk.. höjdmätare och sånt har man i GPS'en..
Fåfängan är såklart viktigt. Men den tillfredsställer jag till vardags genom att bära de snyggaste klockorna som jag känner till. När det kommer till hopp och lek tillfredsställer jag fåfängan genom att ha grejer som är funktionella (men de får såklart inte vara fula - estetik är också en funktion).
För egen del har jag efter att ha ägt en Techtrail och läst på en del om Suunto Core/Lumi* kommit fram till att "friluftsklockor" med kompass, termometer och tryckmätare är dyra och dåliga leksaker:
- Höjdmätaren måste kalibreras ofta, vilket innebär att man är beroende av ta reda sin höjden utan att använda sin klocka så ofta att man inte behöver sin klocka.
- Höjdmätaren och barometerns användning utesluter varandra, och eftersom jag har för avsikt att använda klockan där både väder och höjd skiftar snabbt är det ju tämligen oanvändbart.
Casio W-720
Klassisk design, under 500 kr, tål "100 m". Väger kring 30 gram, batteriet räcker 5 år.
Jag kan löpa på mig en lastpall med såna för priset av en sån där halick-rova, och för samma vikt kan jag fylla fickorna med några av dem, som reserv.
Sen kan jag ta med mig en lös kompass och en termometer utan att komma upp i högre vikt eller pris än vilken friluftsklocka som helst.
Inte för att jag använder barometern, men på vad sätt utesluter höjdmätare och barometer varandra? Som jag fattat det tolkar höjdmätaren barometerns utslag; när man kalibirerar om den ändrar man tolkningen av barometern, men inte dess utslag.
Höjdmätare är ett mycket användbart orienteringsmedel i alpin terräng. Vid etappens slut eller början kalibrerar man ty då vet man var man är och kan kolla på kartan; man kan också passa på att kontrollera när man är uppe på passet. Plötsliga väderomslag kan givetvis spöka till det, men då spökar allt annat.
Jag har använt klockor med inbyggda höjdmätare i snart 20 år; jag tröttnade på mekaniska höjdmätare, dels därför att de ofta har skruvar som skakar loss, dels därför att de är långsamma.
Jag har kollat snabbheten och känsligheten i min höjdmätare genom att gå i trappor.
(men de får såklart inte vara fula - estetik är också en funktion).
jag läste en gång ett roligt tips hur man väljer ny "driver":
1. plocka ut de 10 snyggaste driver-kluborna
2. välj ut dom 5 som låter bäst
3. köp den du spelar bäst med..
han resonerade så att men vill inte bli irriterad för att klubban är ful precis innan man slår ut och man vill inte bli hämmad av ett otrevligt ljud (mycket viktigt på en modern driver).. mycket kloka råd!
Höjdmätare
Höjdmätaren är ju riktigt bra, i kombination med karta har man ju grymt bra koll vara man är...
Om man kollar höjden på kvällen och justerar på morgonen så har mina klockor med höjdmätare fungerat mycket bra...
Sen är ju termometern där för att kalibrera höjdmätaren (referenstrycket) i klockan, och att man kan visa det är ju en bonus...
Har en :
Höjdmätaren är ju riktigt bra, i kombination med karta har man ju grymt bra koll vara man är...
Om man kollar höjden på kvällen och justerar på morgonen så har mina klockor med höjdmätare fungerat mycket bra...
Sen är ju termometern där för att kalibrera höjdmätaren (referenstrycket) i klockan, och att man kan visa det är ju en bonus...
Har en :
- Tissot T-Touch Titan, bra snygg och bra höjdmätare, enkelt handhavande. HAr dock reparerat den en gång (dyrt) på 10 år... Ingen belysning i mörker och metallarmband vilket inte är en höjdare när det är superkallt...
- Tech Trail Alterra, värdelöst interface, värdelös kompass, värdelös 'kompassring', ganska ok höjdmätare
- Polar 720 - Var väldigt bra en gång i tiden, men hade nått obskyrt IR protokoll för synkning med datorn samt Serieport, strular med moderna datorer...
Verkliga krav på uteklockor, vid sidan om kamerans inbyggda och mobiltelefonens d o, är lättavlästa, billiga (för de går sönder, tappas och emellanåt blir man rånad på en).
Timex med lämplig urtavla och rem uppfyller alla krav, givetvis analog..........Billiga batterier som finns i varje souk.....
Visst har jag fickur och tunn armbandsklocka till smokingen samt mekaniska samlarur, men jag brukar dem alltmer sällan.
Bra klockor har IWC på urtavlan.......
Timex med lämplig urtavla och rem uppfyller alla krav, givetvis analog..........Billiga batterier som finns i varje souk.....
Visst har jag fickur och tunn armbandsklocka till smokingen samt mekaniska samlarur, men jag brukar dem alltmer sällan.
Bra klockor har IWC på urtavlan.......
Patric,
Ajajaj du pratar väl inte golf nu?! Friluftslivets antites: tillrättalagda gräsmattor, miljögifter och folk i löjliga kläder som 'motionerar'.... haha
öööhh.. flåt?
Inte för att jag använder barometern, men på vad sätt utesluter höjdmätare och barometer varandra? Som jag fattat det tolkar höjdmätaren barometerns utslag; när man kalibirerar om den ändrar man tolkningen av barometern, men inte dess utslag.
I alla fall på Suuntos Core/Lumi så väljer man att använda funktionen barometer eller höjdmätare, man kan inte växla mellan dem utan det är en "visningsinställning". Det finns dock en automatisk växling mellan dem som bygger på tryck-tid-jämförelser om man verkar röra sig eller vara stationär höjdmässigt, men den är inte manuellt växlingsbar. (Höjdmätare om man rör sig uppåt/neråt, barometer när man är stationär över viss tidsrymd.)
Jag känner mig inte säker på att en justering av höjden och därmed barometertrycket är pålitligt kopplade i programmeringen, åtminstone inte på min Suunto Lumi, för den höjdmätaren funkar inte särskilt väl. Åtminstone inte när man bär klockan på armen. (Jag är inne på mitt fjärde exemplar, men det är inte fel på enskild klocka har jag fattat nu. Suunto vill inte kommentera, byter bara ut klockan varje gång jag reklamerat, och så får jag en ny men med samma fel igen.)
På Core sitter tryckgivaren smartare placerad, verkar det som. Lumi har dessutom bara en tryckangivelse, Core har två (tryck vid havsnivå samt vid aktuell höjd).
Nånstans undrar man hur beräkningen lufttryck - > höjd ser ut i dessa apparater...
Tex använder de antagandet att luftens densitet är konstant?
I detta fall skulle man få en linjär relation:
h=(P1-P2)/rå
Där P1 är trycket vid en referensnivå, P2 är trycket där man är, h är höjden ovan referensnivån och rå är luftens densitet.
Ett rimligare antagande är att lufttrycket avtar exponentiellt med höjden.
Tex använder de antagandet att luftens densitet är konstant?
I detta fall skulle man få en linjär relation:
h=(P1-P2)/rå
Där P1 är trycket vid en referensnivå, P2 är trycket där man är, h är höjden ovan referensnivån och rå är luftens densitet.
Ett rimligare antagande är att lufttrycket avtar exponentiellt med höjden.
I alla fall på Suuntos Core/Lumi så väljer man att använda funktionen barometer eller höjdmätare, man kan inte växla mellan dem utan det är en "visningsinställning". Det finns dock en automatisk växling mellan dem som bygger på tryck-tid-jämförelser om man verkar röra sig eller vara stationär höjdmässigt, men den är inte manuellt växlingsbar. (Höjdmätare om man rör sig uppåt/neråt, barometer när man är stationär över viss tidsrymd.)
Jag känner mig inte säker på att en justering av höjden och därmed barometertrycket är pålitligt kopplade i programmeringen, åtminstone inte på min Suunto Lumi, för den höjdmätaren funkar inte särskilt väl. Åtminstone inte när man bär klockan på armen. (Jag är inne på mitt fjärde exemplar, men det är inte fel på enskild klocka har jag fattat nu. Suunto vill inte kommentera, byter bara ut klockan varje gång jag reklamerat, och så får jag en ny men med samma fel igen.)
På Core sitter tryckgivaren smartare placerad, verkar det som. Lumi har dessutom bara en tryckangivelse, Core har två (tryck vid havsnivå samt vid aktuell höjd).
Barometern och höjdmätaren är ju samma sak, barometerinställning vid höjdförflyttning blir meningslös och vice versa.
Är riktigt nöjd med min klocka - jag ser alltid vilket väder som är att vänta i morgon, baro tillsammans med lite molnkunskap är oslagbart. Och jäkligt roligt
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg