Friluftsklocka

Prylar hit och dit.....

Nu har jag börjat fundera på att köpa en klocka för vardags och friluftsliv. Den jag kollat på är den här:
http://www.suunto.com/en-us/Products/Outdoor/Suunto-Core/Suunto-Core-All-Black/

Den har många funktioner som jag tror kan vara användbara rtyckmätare, tempmätare, kompass, vädernånting. Till skillnade från tex Suunto Vector kan man även simma med den....

Den har dock fått ganska blandade recenssioner. Här på Utsidan har man varit positiva:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3315
Dock finns det andra som klagar på armbanden etc...

Några kommentarer? Andra förslag?

jag har sagt det innan, säger det igen.. stryktålig, snygg och stilfull.. funkar lika bra i skogen som på nobelmiddagen.. den optimala friluftsklockan utan en massa funktioner som inte fungerar, krånglar och utan batteri.. en klocka som funkar i alla lägen..

16610rolex001aspectsq.jpg

Jag har haft min Suunto i 10 år. Den går fel på några sekunder om året. VIktigaste funktion utom tid är höjdmätaren. Termometer på ett armbandsur är meningslöst. Armbandet håller inte i evighet, men går att byta ut mot bättre.

Mmm Rolex känns definitivt som overkill. Om jag nånsin skulle komma på iden att flytta ut till Solsidan möjligen... ;o)

En sak jag undrar är hur bra Suunton funkar i mörkret?

Prylar hit och dit.....

Nu har jag börjat fundera på att köpa en klocka för vardags och friluftsliv. Den jag kollat på är den här:
http://www.suunto.com/en-us/Products/Outdoor/Suunto-Core/Suunto-Core-All-Black/

Den har många funktioner som jag tror kan vara användbara rtyckmätare, tempmätare, kompass, vädernånting. Till skillnade från tex Suunto Vector kan man även simma med den....

Den har dock fått ganska blandade recenssioner. Här på Utsidan har man varit positiva:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3315
Dock finns det andra som klagar på armbanden etc...

Några kommentarer? Andra förslag?

Väldigt nöjd med denna:

http://www.a-moriden.jp/suunto/suunto_obzerver_tt.html

Böt dock armbandet till ett i gummi. Klockan är i en schysst storlek och pålitlig som fasen.

Njaeskeptisk.

För egen del har jag efter att ha ägt en Techtrail och läst på en del om Suunto Core/Lumi* kommit fram till att "friluftsklockor" med kompass, termometer och tryckmätare är dyra och dåliga leksaker:

- Kompassen är inte bättre än de minsta armbandskompasserna, så man måste ändå ha med sig en riktig om man är ute på riktigt.
- Termometer som sitter mot bar, varm hud är bara idiotiskt. För mig är dessutom temperaturen mest kul på skoj.
- Höjdmätaren måste kalibreras ofta, vilket innebär att man är beroende av ta reda sin höjden utan att använda sin klocka så ofta att man inte behöver sin klocka.
- Höjdmätaren och barometerns användning utesluter varandra, och eftersom jag har för avsikt att använda klockan där både väder och höjd skiftar snabbt är det ju tämligen oanvändbart.

*Vore jag inte så förnuftig skulle jag gärna ha en Lumi eftersom det är en av få friluftsklockor som inte ser ut som en krossad krabba. Men kvaliteten verkar ju vara minst sagt darrig.

Däremot har jag användning för en belyst klocka med datum, som dessutom tål simning under vattnet. Så min nästa klocka blir en sån här:

W-720-1VSER.jpg

Casio W-720
Klassisk design, under 500 kr, tål "100 m". Väger kring 30 gram, batteriet räcker 5 år.
Jag kan löpa på mig en lastpall med såna för priset av en sån där halick-rova, och för samma vikt kan jag fylla fickorna med några av dem, som reserv. :)

Sen kan jag ta med mig en lös kompass och en termometer utan att komma upp i högre vikt eller pris än vilken friluftsklocka som helst.

Jag har pajat så många klockor i skogen så jag vågar aldrig ta med mig någon som är dyrare än en hundring. Väckning så jag kommer upp på morgonen är ett plus :)

Jag har haft min Suunto i 10 år. Den går fel på några sekunder om året. VIktigaste funktion utom tid är höjdmätaren. Termometer på ett armbandsur är meningslöst. Armbandet håller inte i evighet, men går att byta ut mot bättre.

Njae... håller inte med... klart att om du har den på ärmen så är temperaturmätaren värdelös, men om du te x lägger den i snön innan du skall valla skidorna så är den "klockren" ..

Har haft min för kort tid för att ge något betyg, men initailt så känns den bra. Ang armbandet... flärpen sitter lite tight, så man är ju lite rädd att man skall dra av det när klockan skall av och på...

En nackdel är att det kan vara lite svårt att se på min eftersom den är så nedtonad, svart bakgrund och grå siffror. En smart funktion är knapplåset...

För egen del har jag efter att ha ägt en Techtrail och läst på en del om Suunto Core/Lumi* kommit fram till att "friluftsklockor" med kompass, termometer och tryckmätare är dyra och dåliga leksaker:

- Kompassen är inte bättre än de minsta armbandskompasserna, så man måste ändå ha med sig en riktig om man är ute på riktigt.
- Termometer som sitter mot bar, varm hud är bara idiotiskt. För mig är dessutom temperaturen mest kul på skoj.
- Höjdmätaren måste kalibreras ofta, vilket innebär att man är beroende av ta reda sin höjden utan att använda sin klocka så ofta att man inte behöver sin klocka.
- Höjdmätaren och barometerns användning utesluter varandra, och eftersom jag har för avsikt att använda klockan där både väder och höjd skiftar snabbt är det ju tämligen oanvändbart.

*Vore jag inte så förnuftig skulle jag gärna ha en Lumi eftersom det är en av få friluftsklockor som inte ser ut som en krossad krabba. Men kvaliteten verkar ju vara minst sagt darrig.

Däremot har jag användning för en belyst klocka med datum, som dessutom tål simning under vattnet. Så min nästa klocka blir en sån här:

Casio W-720
Klassisk design, under 500 kr, tål "100 m". Väger kring 30 gram, batteriet räcker 5 år.
Jag kan löpa på mig en lastpall med såna för priset av en sån där halick-rova, och för samma vikt kan jag fylla fickorna med några av dem, som reserv. :)

Sen kan jag ta med mig en lös kompass och en termometer utan att komma upp i högre vikt eller pris än vilken friluftsklocka som helst.

Håller med... Har själv under flera år använt mig av en Casio F-91W och den tål verkligen allt som jag har utsatt den för. Ett plus är att den bara kostar typ 150:-. När jag känner att jag vill lyxa till det lite så tar jag min A158WA-1

f91w-1_large.jpg

a158w-1_large.jpg

Så här är det väl: En friluftsklocka är lite som ett multiverktyg, de individuella funktionerna blir aldrig lika bra om om man hade en hel verktygslåda. Men det har man ju sällan i skogen. På samma sätt som man inte alltid har kompass, barometer klocka etc med sig. Det är väl grundtanken?

Sedan kan man ju argumentera i det nödvändiga i dessa gadgets, men det är en mer filosofisk diskussion. Jag har hellre en klocka på armen med flera funktioner än en dito med funktioner som helt överlappar tex det man har på en mobil (tidsangivelse, tidtagning och alarm....) om man nu planerar att ha klockan även i vardagen...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg