• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Friluftskläder stl 34

Har letat som sjutton men hittar inga friluftskläder i stl 34. Störst problem är det att hitta byxor som passar. Är det så att butikerna inte tar in små storlekar eller tilverkas det inte.

Jag tror att det är butikerna som tar in färre av "udda" storlekar. Om man tittar på större butiker som tex Globetrotter (http://www.globetrotter.de/) så har de betydligt bättre storleksdistribution än de flesta svenska butiker (även än svenska online butiker).

Sedan är det ju tämligen hopplöst att köpa kläder på postorder om man inte tidigare provat dem och vet vilken storlek man skall ha för resp. märke.

Litet utbud

Min flickvän har egentligen bara hittat Fjällräven i "små" 34:eek:r, men de finns inte alltid att prova i butikerna. De flesta tillverkarna går bara ner i storlek 36 och alla damstorlekar är för det mesta sydda efter kurviga kvinnor (breda om höfter och lår med smal midja). Min flickvän letar därför oftast efter juniorstorlekar (pojk), men där är det inte heller många tillverkare som (nuförtiden) har något utbud.

Lite märkligt kan tyckas att det för det mesta finns kvar kläder i storlek XL och XXL (tex på Barkarby Outlet eller reor) och inte de minsta storlekarna. Varför inte köpa in storlekar som folk vill ha?

Letar man runt i kataloger och på nätet kan man hitta tillverkare som har små storlekar, men det är mycket svårt att hitta en affär att prova dem i. Tyvärr.

Välkommen i klubben

Jag har precis samma problem och jag måste erkänna att jag gav upp efter mycket letande och en massa korkade kommentarer från (speciellt en) försäljare. Typ: "Om du köper dom här byxorna behöver du inget tält!" Jättekul va? Man kan hålla sig för skratt. Ska man behöva ta sådant?
Jag köpte ett par byxor av klättermusen tillslut och kostade på en förkortning av benen på en gång. Det blev kanonbra! Inte helt gratis dock, men jag tycker att det var värt det.
Jackor, superställ och sådant har jag däremot inte haft några större problem att hitta bra storlek på.
Om du skulle hitta några schyssta byxor så skriv och berätta!

Lycka till!

Laila

Här är en till!

Jag vet precis hur det är; jättesvårt att hitta små damstorlekar! Men det har blivit lite bättre och det är nog bra att säga till i butikerna och påpeka att det finns vuxna men små kvinnor som också vill ha bra och snygga friluftskläder!

Jag hade tur och fick tag i Fjällrävens Grönlandsbyxor (de klassiska) i barnstorlekar. Tyvärr har Fjällräven slutat med Kids-serien; för den var bra och kläderna var av samma material och kvalitet som vuxenkollektionen. Jag är inte heller så kurvig utan vill gärna ha "junior-modell" på byxor (dammodellerna är ibland för stora över lår och bak) och barnstorlekar går ofta upp till 170 cl.

Nu finns inte Fjällräven Kids längre, men andra märken som har identiska barnplagg är t.ex. Ullfrotté, men då blir det ju underställ av det hela...

Jag tycker det har kommit en del märken som har 34:eek:r, bla Haglöfs och Fjällräven men förstås även de lite dyrare märkena (Klättermusen, Arcteryx m.fl.). Vi får nog hjälpas åt att tjata så det blir ännu bättre!

(Konstigt egentligen att det ska vara så udda med strl 34! Jag tycker det finns jättemånga tjejer som är i min storlek; ca 160 och 50-55 kg. Det känns inte alls om om man är så udda! Eller vad säger ni?)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg