Friluftsbutik i Sydamerilka

Har funderingar på att köpa lite saker nere i sydamerika när jag ska resa dit. Mest för att jag inte behöver alla saker i början av resan. Är det någon som gjort det? Underställ, kängor, sovsäck m.m. runt acconcagua t.ex?
 
Hej,

jag har rest en del i Chile och Argentina, och tycker att urvalet utegrejer där är ganska dåligt. De har inte alls samma vandringskultur som i Norden, och därmed inte samma efterfrågan som här.

Du kan hitta något om du tar dig till turistorter som är kända för att fungera som basorter till vandring, på andra ställen hittar du absolut ingenting. I Bariloche (i Patagonien i Argentina) fanns några butiker, men jag hittade t.ex. inte ett enda par Goretexbyxor (eller motsvarande) där, fast jag kollade flera butiker. Dessutom känner man inte till märkena, så det är svårare att avgöra hurdan kvalitén är. Och priserna var inte mycket billigare än här i norr. Det här gällde alltså Argentina som är ett av de dyrare länderna i Sydamerika, men jag tror inte att de har det bättre i Peru eller Brasilien... Om de har uteprylar över huvudtaget.

Det här med att köpa grejer från Sydamerika kanske också lite beror på vad du ska göra med grejerna. Om du ska bestiga berg och BEHÖVER lita på din utrustning, skall du absolut ta med precis allt hemifrån!! Om du däremot skall ut på en liten lätt (dags- eller veckosluts)tur där man klarar sig med sämre prylar, skulle jag nog kunna köpa en del grejer där om jag vore du.

Kängor och sovsäckar (inte extrem) har de säkert, men underställ har jag aldrig sett i Sydamerika.

Det kan förstås finnas ställen med bra utebutiker, men räkna inte med att det finns såna, ifall ingen med säkerhet kan avslöja något...

Ha en bra resa, Argentina och Chile är underbara länder! :)
 
I Chile finns det affärer som säljer out doors-gear. Kvaliteten vet jag dock inget om. Leta i de stora malls som finns i Santiago. I två av dessa malls, Florida center (www.floridacenter.cl) och Alto las condes (www.altolascondes.cl), finns det en affär som heter DOITE. Där har de schysta grejer. Jag såg även out door-gear-affärer i Mendoza (Argentina) men var aldrig in i dem. Tror inte det ska vara ngr problem. Skulle du inte hitta det du söker DOITE-affärerna så fråga någon av säljarna så hjälper de dig vidare. Lycka till.
 
Liknande trådar

Liknande trådar