• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Friluftsbok av, med och för kvinnor!

Hej! Är det någon som har tips på friluftsböcker eller någon s k extremsportsbok av, med och specifikt för kvinnor?

Tjejen som klår killar.

Climbing Free: My Life in the Vertical World

av Hill, Lynn
Cloth. USA, 200211 (ISBN 0393049817).

...fast den är nog inte bara för kvinns. Men av och med.

Resa till Antarktis

Hej,

Med brasklappen att jag inte har läst den själv ... Jenny Diski har skrivit "Skating to Antarctica" (på svenska "På tunn is"). Den verkar innehålla en del av både "yttre" och "inre" resa - är det mer yttre resa som är intressant kanske den inte är klockren.

MvH
Aina

Har bläddrat i boken "På tunn is" & vill bara säga "oj, vad fel jag hade". Det är i princip inget friluftsliv alls - läs den inte om det är det du är ute efter!

MvH
Aina

Saro; sa:
Hej! Är det någon som har tips på friluftsböcker eller någon s k extremsportsbok av, med och specifikt för kvinnor?

Vad karaktäriserar en friluftsbok specifik för kvinnor? :)

Nåja, "Ensam kvinna mot Nordpolen" av Helen Thayer är trevlig hängmatteläsning. Mer att läsa finns på hennes hemsida http://www.helenthayer.com/. 2 böcker till finns utgivna, om de finns på svenska vet jag inte.

Trevlig läsning
Peter P.

Ja vad ær specifikt med kvinnor och friluftsliv? Historiskt har det væll varit ett mansdominerat område. Våra olika fysiska førutsættningar gør att vi handskas med lika saker på olika sett (min åsikt). Just nu ær jag i Norge och guidar folk i Rondanne nationalpark. Mina gæster ær både kvinnor och mæn i ungefær samma ålder. 95% av alla mæn orkar mer æn kvinnorna, 95% av alla mæn kan mer om karta , kompass, gøra upp eld m.m. Jag tycker att det finns en generell stor kunskapsklyfta mellan kvinnor och mæn i æmnet friluftsliv. Och nu pratar jag inte om sådana som ær mycket aktiva som på detta forum, utan mænniskor i allmænhet.
Genom litteratur når man ut till många mænniskor, fræmst kvinnor ( som enlligt olika undersøkningar læser mer æn mæn). Om det då skulle finnas specifik litteratur om friluftsliv genom kvinnoperspektiv, som tar upp specifika "kvinnoproblem" så kanske man kunde øka intresset bland kvinnor før friluftsliv.

: ) / Simma lugnt

Saro; sa:
Ja vad ær specifikt med kvinnor och friluftsliv? Historiskt har det væll varit ett mansdominerat område. Våra olika fysiska førutsættningar gør att vi handskas med lika saker på olika sett (min åsikt). ...Genom litteratur når man ut till många mænniskor, fræmst kvinnor ( som enlligt olika undersøkningar læser mer æn mæn). Om det då skulle finnas specifik litteratur om friluftsliv genom kvinnoperspektiv, som tar upp specifika "kvinnoproblem" så kanske man kunde øka intresset bland kvinnor før friluftsliv.

: ) / Simma lugnt

Jag tror att, förutom att pojkar oftare håller på med scouting, (vilket är synd, för det är något som är bra för alla), beror den stora skillnaden mellan mäns och kvinnors vildmarkskunskaper på att nästan alla män 40+, och de flesta 30+ har gjort lumpen. Det ingår ju i de flesta utbildningar ett visst mått av överlevnadsträning, även om pojkarna kanske inte är medvetna om det då...
Tyvärr tror jag att det är svårt att få "traditionella" kvinnor att läsa friluftsskildringar, för de finns inte på de hyllor i bokhandeln som kvinnor letar efter böcker i. Om någon kvinna skulle skriva en bok som handlar om friluftsliv så tror jag att det krävs att bokhandlarna aktivt skyltar med den tillsammans med kokböckerna eller den senaste bästsäljarromanen för att kvinnor i allmänhet ska köpa den. Nu hårddrar jag lite men ett litet korn av sanning...

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg