Frekventeringsproblem

Som jag ser det kan detta problem vare sig i fjällen på skärgårdsöar eller på andra platser angripas på många olika sätt.

Ett är att öka servicen på frekventerade ställen med sopmajor/utedass enligt Skärgårdsstiftelsens koncept.
Detta har varit mycket framgångrikt. De populära naturhamnar för seglare och motorbåtar som inte har sådana anläggning har ofta "bajsproblem".

Ett är att öka medvetenheten om problemet hos alla. Sen får var och en lösa det på bästa sätt.

Ett sätt är att sprida belastningen genom att alltid försöka hitta nya öar och stränder för rastning och tältning vid paddling. Det blir slitage med stigar och annat när många vistas på samma ställe och det bör man undvika bland annat genom att inte sprida uppgifter om bra tältplatser alltför mycket. För större båtar är situationen mycket knepigare de har i allmänhet inte så många bra allvädershamnar att välja på och dessa har ofta stigar i klass med Kungsleden slitagemässigt.

Thure

Skrotade grillar!

Dessutom är det inte bara fekala problem man stöter på i naturen:

-Hur fan kan man kasta sin gamla klotgrill och hela drösar med gamla flarror och burkar i naturen?!!
Här handlar det sannolikt främst om folk som kommer i lite större flytetyg, och skall festa lite en kväll på någon ö.
Har man haft plats för grejorna på utresan, så fattar jag inte ens orsaken till att man inte tar med sej bråten tillbaks!!

Jag har haft båt sedan sjuttiotalet.
I takt med prylfixeringen av fritiden och folks allmäna vilja att skuldsätta sej, så har folk fördummats och blivit mentalt lealösa, samtidigt som dom unnar sej mer och mer grunkor.
Frekvensen idioter har därmed ökat i våra farvatten.

I och med att tempot i tillvaron trissats upp, så har dessa pajasar dessutom blivit allt mer kortsynta. Man tänker inte på att man kanske vill komma tillbaks till samma plats någon vecka senare.
Än mindre tänker man på - eller bryr sej om - att någon annan kanske lägger till dagen efter det man varit där och röjt loss!

Det största problemet är nog dessvärre att det är fel människor som läser sånt som jag skriver här ovan. De som nås av våra beklaganden, är redan ordentliga och behöver naturligtvis ingen känga i nyllet!

Strmbrg,

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg