Som jag ser det kan detta problem vare sig i fjällen på skärgårdsöar eller på andra platser angripas på många olika sätt.
Ett är att öka servicen på frekventerade ställen med sopmajor/utedass enligt Skärgårdsstiftelsens koncept.
Detta har varit mycket framgångrikt. De populära naturhamnar för seglare och motorbåtar som inte har sådana anläggning har ofta "bajsproblem".
Ett är att öka medvetenheten om problemet hos alla. Sen får var och en lösa det på bästa sätt.
Ett sätt är att sprida belastningen genom att alltid försöka hitta nya öar och stränder för rastning och tältning vid paddling. Det blir slitage med stigar och annat när många vistas på samma ställe och det bör man undvika bland annat genom att inte sprida uppgifter om bra tältplatser alltför mycket. För större båtar är situationen mycket knepigare de har i allmänhet inte så många bra allvädershamnar att välja på och dessa har ofta stigar i klass med Kungsleden slitagemässigt.
Thure
Ett är att öka servicen på frekventerade ställen med sopmajor/utedass enligt Skärgårdsstiftelsens koncept.
Detta har varit mycket framgångrikt. De populära naturhamnar för seglare och motorbåtar som inte har sådana anläggning har ofta "bajsproblem".
Ett är att öka medvetenheten om problemet hos alla. Sen får var och en lösa det på bästa sätt.
Ett sätt är att sprida belastningen genom att alltid försöka hitta nya öar och stränder för rastning och tältning vid paddling. Det blir slitage med stigar och annat när många vistas på samma ställe och det bör man undvika bland annat genom att inte sprida uppgifter om bra tältplatser alltför mycket. För större båtar är situationen mycket knepigare de har i allmänhet inte så många bra allvädershamnar att välja på och dessa har ofta stigar i klass med Kungsleden slitagemässigt.
Thure