• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Från bild till text

Finns det någon som har tips om ett bra program för att göra om inscannade textsidor till worddokument?

undrar HåkanF
 
Om du har Office 2003 eller 2007 så finns det med något som heter Microsoft Office Document Imaging. I 2003 versionen så installeras det automatiskt med dom andra programmen, i 2007 så måste man installera det själv.
 
Jag hade samma problem för ett tag sen och laddade ner två gratisprogram: SimpleOCR och TopOCR.
Tyvärr minns jag inte vilket jag till slut använde eller varför jag valde det, men de var åtminstone gratis.