Framtidstankar

09:50 2005-01-01

Föll över några artiklar på GPSworld och fick dessa tankar:

När tillförlitliga EGNOS signaler blir tillgängliga under 2005 kommer vi att få exaktare positionering i GPS'er med möjlighet till "WAAS" mottagning.

Dock kan det bli svårt att motta signaler för vi som bor högt mot nord då EGNOS-satellitterna står lågt över den södra horisonten. I kuperad terräng, skog och städernas "cannyons" kommer signalerna att tappas.

Ny teknik med EGNOS-data via Internet är under utveckling. Med mobil nätlänk (3G, GRPS) och specialmottagare (?) blir korrektionsdata tillgängliga för den som har rätt utrustning.

Kommer dagens GPS'er att kunna användas tillsammans med Internet-EGNOSdata?
Måste GPS'en kopplas till mobiltelefonen?
Kan kommunikationen ske med enbart speciell kablage och ny mjukvara för GPS'en eller blir den fina nya GPS obsolet.

Ny teknik gällande integrering av GPS-elektronik och mobiltelefonchips är också på gång. Kombinationen >mer sensitiv mottagning + korrigerade positionsdata via Internet< ger möjlighet till nogran positionering även inomhus.

Sammantagit ser det ut som att morgondagens GPS är mobiltelefonen! (Det har jag länge misstänkt)

Svårt att sia om framtiden...

sådärja; sa:
09:50 2005-01-01
Sammantagit ser det ut som att morgondagens GPS är mobiltelefonen! (Det har jag länge misstänkt)

Mobiltelefoner med inbyggd GPS finns redan i flera modeller. Det finns flera trender inom konsumentelektronik just nu och den viktigaste trenden är nog att det finns utrymme för flera utvecklingsspår.

Mobiler med inbyggd GPS kommer inte att bli en bred produkt om standby-/taltid förkortas. För stadsmiljö (där de flesta kunderna finns) är lösningar som bygger på positionering i nätet troligen det som kommer att slå igenom först även om starten varit trög. Kombinationen position i nätet och "118 118"/Eniro-kartor kommer att vara intressantast för de flesta normalkonsumenter. Fördelar: kräver inte mycket av telefonen, operatören kan ta betalt för tjänsten, det fungerar även inomhus...

Den utveckling man ser är att produkter som kan "allt" sällan blir riktigt stora eftersom de inte blir bäst på något. MP3-spelare, GPS, Radio, TV - allt finns redan att få i kombination med mobiltelefon men har, ännu inte, slagit igenom ordentligt. Kamera har slagit igenom men då man vill ta bra bilder köper man ändå en "riktig" kamera.

Ska vara riktigt ärlig när det gäller hur man använder sin mobiltelefon? Har själv en Sony-Ericsson Z600 som har det mesta utan att vara en 3G:

- Jag har tagit tre bilder av hunden (digitalkameran är mycket bättre). På många platser jag besöker är kameramobiler förbjudna av sekretesskäl så för mig är funktionen mest till nackdel.
- Skickat och tagit emot två mail för att testa att det fungerar. Använder datorn för att läsa e-posten.
- WAP mindre än tio gånger. Letar upp en trådlös acesspunkt och använder datorn istället, billigare och snabbare.
- Bläddrat i almanackan enstaka gång då jag glömt min PalmPilot.
- Spelen är tråkiga!
+ BlueTooth för att synkronisera telefonen med adressbok/almanacka på datorerna (men det går automatiskt på Macintosh samtidigt som jag synkroniserar min PalmPilot så det behöver jag aldrig tänka på).
+ GPRS/BlueTooth för att koppla upp datorn för att läsa e-post fungerar nästan överallt i Europa. Använder detta flera gånger i veckan!
+ Väckarklocka! Fantastiskt att alltid ha med sig en som man kan lita på när man bor på hotell.

Höll på att glömma! Det går att ringa och SMS:a också.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Tja, det här med WAAS/EGNOS vete sjutton alltså. Det är ju inte direkt riktat mot oss i norra Europa, som jag har förstått det. Det är inte många som har fått "D" på sina Etrex etc senaste tiden.. ;)

Triangulering via mobiltelefon kräver flera basstationer, och det ger inte en exakt uppgift.

Jag provade en telefon från mobiloperatören Tre som de sa hade GPS, det var rättare sagt en programvara som bad om triangulering. Men det funkade inte så värst bra, den sa att vi var i närheten av Avenyn i Göteborg med några hundra meters felmarginal åt alla håll och riktningar ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg