• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Framtidsfrustration - jobb/ utbildning/ lägenhet?

Hej, Anna 20 år här. Just nu börjar jag få lite framtidsfrustration.
Vet inte om jag ska plugga marinbiologi, kermaik/ väv (då måste jag bo på internat o de kostar) eller fortsätta försöka få jobb eller praktisera.
Och så måste jag snart skaffa egen lägenhet för familjen ska flytta till något mindre. O jag har inga pengar.... känner bara att huvudet snurrar och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Min dröm är att få jobba med fältstudier eller hantverk (keramik/ vävning) men det verkar sååå svårt att få jobb me de sen. Förutom vanliga jobb så har jag frågat om jobb/praktik hos naturvårdsverket, naturskyddsföreningen, fältbiologerna, grimsö, sof, länstyrelsen o kommunen.
Men inte fått något svar..... förutom kanske en hjortinventerings praktik i området.
Då får jag iof inga pengar men ändå en fot in i min dröm. Ska jag välja ett sommarjobb eller inventeringen? Önska så att jag hade ett fast jobb o en lägenhet... men precis som dom flesta andra unga idag så är det jättesvåra tider.

Nån som har erfarenhet eller något gott råd? :)
Mvh Anna

Om jag tar det negativa så är det avklarat.
Marinbiolog är nog den utbildning som ger minst chans till relevanta jobb. Utbildningen är säkert underbar men det finns i princip inga jobb efteråt. Vanlig biolog ger större, om än inte stora, möjligheter till arbete.
Skall du jobba med natur, naturvård eller djur så är nog en utbildning inom skogsbruk och/eller turism det som ger störst chans till att få arbeta med det i framtiden.
Kanske ett år på "fjäll och friluftslederare" i Malung är ett bra sätt att fördriva tiden medan du funderar på vad du vill satsa på?

En generell regel, som jag själv följde en gång i tiden:
Man behöver inte veta vilken riktning man ska ta förrän man är 25. Man behöver inte känna sig stressad att karriärplanera när man är 20. Gör det du tycker är kul och kan ge pengar till hyra och mat.

Kan bara instämma med Fjäderlätte Martin. Ingen hets. Man behöver inte staka ut livet redan vid 20. Så mitt råd: Fixa ett jobb, vilket som helst och därefter eget boende. Det finns gott om tid att ändra sig sen.

Kanske testa på att säsonga. Gotland, västkusten eller Österlen i sommar. Sen tar du fjällen till vintern. Ofta fixar arbetsgivarna boende också. Räkna inte med några feta löner men förmodligen ett roligt år.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg