Framkomlighet Skåneleden?

Vi är några som tänkt oss en helg på Skåneleden i trakterna av Immeln och Raslången i maj.

Enligt Skåneledens egen hemsida så är etapp 4 och 5 (Bökestad-Vesslarp) oframkomliga efter stormen Gudrun. Likadant med leden ner till Lerjesjön) Hemsidan är dock inte uppdaterad sedan tidig höst.

Är det någon som har aktuellare upplysningar om framkomligheten på de aktuella sträckorna och hur underhållet av rastplatserna är?

Tacksam för svar!

/Björn
 
Skicka ett mail

Kan de inte svara direkt så vidarebefodrar de dina frågor till den/de som är "ansvariga" för etappen.

Ibland tar det en vecka eller mer innan man får ett svar men,tro det eller ej, oftast får man all nödvändig info inom några dagar.
 
Tack! Jag har precis dragit iväg ett mail. Jag blev lite fundersam över deras uppdateringar bara. Något borde det ju ha hänt under vintern och "våren"?

Därför hoppas jag fortfarande på svar här på utsidan från personer som varit ute i den skånska vildmarken nyligen.
 
Har varit i trakterna hela hösten och det är inga problem med att ta sej fram. Kanhända att det ligger en liten stam över stigen någonstans, men då är det bara att gå runt om utan större besvär.

/g
 
Oframkomlig verkar vara ett ganska relativt begrepp. Om det ligger några trädstammar över leden finns det ingen anledning för oss unga raska att vända om. Låter bra! Vi ville komma ut en helg i närheten av Malmö och få lite mer vildmarkskänsla/ostördhet än vad jag antar att Österlen eller Söderåsen kan ge i maj.

Hur ser rastplatserna ut? Om de tycker att leden är oframkomlig har de kanske eftersatt underhåll och vedförråd också.
 
Essexblue; sa:
Oframkomlig verkar vara ett ganska relativt begrepp. Om det ligger några trädstammar över leden finns det ingen anledning för oss unga raska att vända om. Låter bra! Vi ville komma ut en helg i närheten av Malmö och få lite mer vildmarkskänsla/ostördhet än vad jag antar att Österlen eller Söderåsen kan ge i maj.

Hur ser rastplatserna ut? Om de tycker att leden är oframkomlig har de kanske eftersatt underhåll och vedförråd också.

Rastplatserna ser bra ut, men någon ved är det inte att räkna med ännu. Sträckan du funderade på har fin natur i stort sett hela biten. Ett allternativ som i mitt tycke är ett strå vassare rent naturmässigt är att ni tar slingan som går från Bökesta till Lerjesjön. Vindskyddet vid sjön ligger dock tråkigt till och lockar inte för övernattning.

vill bara säga att vattnet vid pumpen i Bökesta åter är rent och fint efter att varit brunt och oaptitligt under ett par år.
 
Generellt

Generelt är det framkomligt i hela Skåne nu. På sina ställen finns det kvarvarande bröten, varav vissa jag tror 'ägarna' helt enkelt tänker låta ruttna bort, men i förekommande fall så är dessa små och glest imellan, inte värre än att man kan gå runt. Men så är det ju så att en del granskog är våtmark, och om man då måste ge sig av från leden kan det tänkas behövas stövlar. Harråkat ut för det.

strand; sa:
Har varit i trakterna hela hösten och det är inga problem med att ta sej fram. Kanhända att det ligger en liten stam över stigen någonstans, men då är det bara att gå runt om utan större besvär.

/g
 
Vildmark i Malmö?

Essexblue; sa:
Vi ville komma ut en helg i närheten av Malmö och få lite mer vildmarkskänsla/ostördhet än vad jag antar att Österlen eller Söderåsen kan ge i maj.

Om ni vill ha vildmarkskänsla förstår jag inte vad ni ska i närheten av Malmö att göra. Där finns väl ingen?

Söderåsen ger i sig en vildmarkskänsla, men som jag anar i ditt inlägg så finns det rätt mycket folk där, och det tar ju bort känslan en hel del. Där är för tätt med infoskyltar och liknande också.

På Österlen finns faktiskt chans till lite natur, om man går längs Skåneleden på den sträcka som löper längs Verkaåns naturreservat. Inga orörda fjällandskap förståss, men natur/kultur åtminståne. Annars är det i skogsbygderna man ska gå. Sträckan från Hörby mot Söderåsen är fin också.
 
Tack för alla svar och tips!

Närheten till Malmö innebär att vi får vandra mer tid än vi får sitta i bilen på väg till vandringen. Dessutom vill våra småländska näsor känna doften av barrskog igen efter alla år av slätt- och betonglandskap.

Trakterna i NÖ-Skåne verkar därför bra även om både Söderåsen och Österlen bjuder på fantastisk natur på sitt sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Skåneleden Sölvesborg-Osby Vandringsleder 17
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
Jonity Öde del av skåneleden Vandringsleder 12
Peter77 Skåneleden kust till kust Osby - Lärkesholm Vandringsleder 2
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
100826 Skåneleden, Nord-Syd leden. Vandringsleder 2
tomhylsan Felaktiga etapplängder på Skåneleden? Vandringsleder 10
Brauer Film från Skåneleden Kust-kust, Torekov-Båstad Vandringsleder 2
Sowi Frågor ang Skåneleden Vandringsleder 3
Miss Parker Parkering på Skåneleden - hur gör ni? Vandringsleder 5
MorrisB Ängelholm - Simrishamn med skåneleden. Frågor:) Vandringsleder 3
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bobart Skåneleden Vandringsleder 0
UlfBack Skåneleden Ås-till-ås Vandringsleder 20
jiemm Vindskydd längs skåneleden Vandringsleder 7
nilsjohan Skåneleden Vandringsleder 4
mickejay Ås till åsleden, Skåneleden. Vandringsleder 16
Walters Skåneleden - kust-kust Väst Vandringsleder 5
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
100826 Skåneleden-ås-ås leden Vandringsleder 6
PetNor Skåneleden (kust-kust) till helgen Vandringsleder 0
Grinchen Skåneleden, kust till kust Vandringsleder 2
100826 Finjasjö-leden (skåneleden) Vandringsleder 15
Newlin Skåneleden söndag-måndag Vandringsleder 0
100826 Skåneleden-Snogeholm Vandringsleder 2
100826 Skåneleden-Skrylle... Vandringsleder 5
Martin90100 Ny etapp Skåneleden Vandringsleder 3
hrungnir skåneleden kust till kust Vandringsleder 11
raderad04 Skåneleden - Vejybstrand. Vandringsleder 3
raven Österlenleden (en del av Skåneleden). Vandringsleder 4
Baidof Skåneleden(åsenleden). Vandringsleder 4
roger_madsen Skåneleden Vandringsleder 3
sb_stefan Cykling på Skåneleden? Vandringsleder 4
Kalle E Österlen - Skåneleden Vandringsleder 8
_lena Skåneleden Vandringsleder 5
Kust-kustleden,skåneleden. Vandringsleder 3
Newlin Skåneleden !! Vandringsleder 2
Sydöstra skåneleden. Vandringsleder 1
engstrom Skåneleden Vandringsleder 2

Liknande trådar