Jag tillskrev Trangia och Kemetyl (företaget som producerar T-röd och Tenol) för en tid sedan. Jag har nu fått svar från båda parter och vill gärna delge er mina frågor samt de svar jag fått.
------------------------------------------------
Först mina frågor.
Hej!
Jag är intresserad av att få ett utlåtande från Kemetyl; gärna från någon med kompetens på kemiområdet; samt Trangia.
Mina frågor är:
1. Kemetyls produkt Tenol är en väsentlig förbättring i jämförelse med T-röd, i synnerhet vad avser sotningsgraden vid användning i Trangias spritkök. Trots detta upptäckte jag vid en fjälltur för drygt en månad sedan att det sotar mer än vad jag trodde det skulle göra. Jag avser nu att införskaffa metanol som jag tänker blanda med T-röd. Målsättningen med blandningen är att uppnå maximal energieffektivitet tillsammans med obefintlig sotning.
- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?
- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer energieffektivt i jämförelse med metanol?
2. Det påstås att man inte bör förvara metanolen i t.ex. aluminiumkärl. Ett exempel på kärl som jag överväger att förvara samt transportera metanolen i är Trangias säkerhetsflaskor som är tillverkade av polyethylene.
- Hur ser ni på ovanstående påstående?
- Vilken typ av material bör det kärl man förvarar metanolen i vara gjort av?
- Är det lämpligt att förvara metanol i Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork?
- Vid användning av Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork och urhällandet av innehållet - kommer huden i kontakt med innehållet? Hur går urhällandet till?
3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?
4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?
5. Hur stor är andelen metanol i Tenol?
6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning (denaturering och ev. tillsatser)? "
Trangias svar:
Hej!
2. Svar: Anledningen till varför man bör undvika att förvara spriten i aluminiumkärl är pga av att spriten innehåller alltid några procent vatten. Vattnet medför att aluminiumet korriderar. Det finns dock på marknaden aluminiumkärl med lackad insida som skyddar aluminiumet.
Svar: Exempelvis polyeten
- Är det lämpligt att förvara metanol i Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork?
Svar: Ja.
- Vid användning av Trangias bränsleflaskor med säkerhetskork och urhällandet av innehållet - kommer huden i kontakt med innehållet? Hur går urhällandet till?
Svar: Om man använder Trangias bränsleflaska enligt instruktionen kommer spriten inte i kontakt med huden.
-----------------------------------------------
Kemetyls svar:
1.
- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur
sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?
Svar: Ur enbart
sotningseffekt är ren metanol att föredra och ur energieffektivitet är
T-röd att föredra, vi har inte genomfört några tester så någon exakt
rekommendation kan vi tyvärr inte ge.
- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer
energieffektivt i jämförelse med metanol?
Svar: Riktigt.
3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel
metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?
Svar: Nej, det beror på
att metanol är klassificerat som giftigt och att sälja giftiga produkter
till konsumentbruk är hårt reglerat ur lagmässig synpunkt.
4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl
begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?
Svar: Ja
Svar: < 10%
6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i
spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det
så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning
(denaturering och ev. tillsatser)?
Svar: Denatureringsmedlen (som vi måste
tillsätta) har en mer komlicerad molekylär struktur och fullständig
förbränning utan sotning är svår att uppnå med denatmedel.
--------------------------------------------------
Först mina frågor.
Hej!
Jag är intresserad av att få ett utlåtande från Kemetyl; gärna från någon med kompetens på kemiområdet; samt Trangia.
Mina frågor är:
1. Kemetyls produkt Tenol är en väsentlig förbättring i jämförelse med T-röd, i synnerhet vad avser sotningsgraden vid användning i Trangias spritkök. Trots detta upptäckte jag vid en fjälltur för drygt en månad sedan att det sotar mer än vad jag trodde det skulle göra. Jag avser nu att införskaffa metanol som jag tänker blanda med T-röd. Målsättningen med blandningen är att uppnå maximal energieffektivitet tillsammans med obefintlig sotning.
- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?
- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer energieffektivt i jämförelse med metanol?
2. Det påstås att man inte bör förvara metanolen i t.ex. aluminiumkärl. Ett exempel på kärl som jag överväger att förvara samt transportera metanolen i är Trangias säkerhetsflaskor som är tillverkade av polyethylene.
- Hur ser ni på ovanstående påstående?
3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?
4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?
6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning (denaturering och ev. tillsatser)? "
Trangias svar:
Hej!
2. Svar: Anledningen till varför man bör undvika att förvara spriten i aluminiumkärl är pga av att spriten innehåller alltid några procent vatten. Vattnet medför att aluminiumet korriderar. Det finns dock på marknaden aluminiumkärl med lackad insida som skyddar aluminiumet.
Svar: Exempelvis polyeten
Svar: Ja.
Svar: Om man använder Trangias bränsleflaska enligt instruktionen kommer spriten inte i kontakt med huden.
-----------------------------------------------
Kemetyls svar:
1.
- Vilken blandningsfördelning mellan T-röd och Metanol är ur
sotningsavseende samt energieffektivitet att föredra?
Svar: Ur enbart
sotningseffekt är ren metanol att föredra och ur energieffektivitet är
T-röd att föredra, vi har inte genomfört några tester så någon exakt
rekommendation kan vi tyvärr inte ge.
- Det är väl rätt uppfattat att T-röd (denaturerad etanol) är mer
energieffektivt i jämförelse med metanol?
Svar: Riktigt.
3. Avser Kemetyl att presentera nya produkter framöver, med en större andel
metanol i, avsedda att användas som bränsle i spritkök?
Svar: Nej, det beror på
att metanol är klassificerat som giftigt och att sälja giftiga produkter
till konsumentbruk är hårt reglerat ur lagmässig synpunkt.
4. Är det lagstiftningen/hälsovådligheten som medfört att Kemetyl
begränsat andelen metanol i er produkt Tenol?
Svar: Ja
Svar: < 10%
6. Vad är det som leder till sotning vid användning av T-röd och Tenol i
spritkök? Förbränns inte både ren etanol och metanol utan sotning? Är det
så att ni bearbetar T-röd/Tenol på något sätt som leder till sotning
(denaturering och ev. tillsatser)?
Svar: Denatureringsmedlen (som vi måste
tillsätta) har en mer komlicerad molekylär struktur och fullständig
förbränning utan sotning är svår att uppnå med denatmedel.
--------------------------------------------------