Frågor om utrustning, sovsäck

Hej alla! Vi tänker vandra Kungsleden Ammarnäs-Hemavan i sommar (augusti), bo i tält och ha med oss Trangiakök. Jag känner till naturen i området, vädret etc, men har aldrig sovit ute. Jag är mycket frusen av mig och får lätt vita fingrar.
Jag har en gammal syntetsovsäck som inte är jättelätt. Snälla, rekommendera mig handfast en passande, lätt sovsäck som jag kan ha "resten av livet"! Vintervandringar är inte aktuella. Utbudet är så enormt och kunskapen hos försäljare är inte alltid den bästa.
Mitt uppblåsbara liggunderlag har inte så högt R-värde, men har tänkt ha skumunderlag underst.
Tacksam för alla goda råd! Uppskattar låg vikt förstås.
(Jag är medelålders kvinna, normalstor). Mvh

Hur lång är du och vad får sovsäcken kosta? Dun är ju lättare och tar mindre plats än syntet men kostar även mer.
Är det bara på sommarhalvåret du tänkt använda den ute, eller även vår och höst med risk för betydligt kallare nätter?
Rent spontant skulle jag tipsa om ex en Marmot Angelfire som är en tresäsongs dunsäck utan allt för hög prislapp. Men berätta gärna mer om dina förutsättningar.

Tack för svar! Jag är 168 cm lång, normalbyggd. Typ 50 år gammal. Prislappen spelar ingen större roll men kanske inte 10 tusen för en sovsäck på amatörbasis, det är bara dumt. Vårvandringar lär det inte bli, men varför inte någon höstvandring i framtiden, dock ingen extrem expedition. (Skulle inte klara av en vecka, knappt en dag i Sarek i stormväder oavsett utrustning om vi säger så. Kommer att hålla mig till lederna.) Tänker även generellt om man ska ha varmare sovsäck om man är frusen? I så fall hur långt ner ska man gå i komforttemperatur? Har du/ni synpunkter på liggunderlaget? Jag är jättetacksam för svar då det här är inte helt lätt!

För den användning du beskriver tycker jag fortfarande Marmot Angelfire verkar lämplig. Den har lägsta komforttemp för kvinnor på -5,6C och är du som du beskriver frusen kanske du skall lägga din personliga gräns några grader högre. Dock bör den funka även en frostnatt med sovsäckslakan och underställ. Finns en lite varmare modell ”Teton” om du är mycket frusen, den kan dock bli väl varm ljumma sommarnätter så ett personligt val. För högre budget finns ju en uppsjö sovsäckar av olika fabrikat.
Längden Woman regular är ligglängd 168 cm vilket borde funka för dig men ta hem på öppet köp och prova. Dragkedja till vänster är att föredra om du är högerhänt.
Liggunderlag är precis lika viktigt för en god natts sömn och isolering mot markyta som sovsäcken, och du bör inte välja ett liggunderlag med sämre R-värde än 3. 3-3,5 funkar fint för sommarhalvåret.

Hej. Jag har två Marmot Anglefire, som smux tipsar om, och är jättenöjd. Har vandrat med de i fjällen och temperaturer kring nollan är inget problem. Barnen har den ena och jag den andra. Dottern kan tycka att den är lite varm ibland men jättemysig i ruggit väder 😁. Sonen tycker oftast den är för varm och ligger halvvägs utanför. Jag skulle betrakta mig som lite frusen av mig och tycker säcken är perfekt. Min säck är köpt 2004 och håller fantastiskt bra än. Ett av de bästa friluftprylköp jag gjort!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg