Frågor om International Marine Map

Var ute o paddlade utanför Gräsö i helgen och blev lite konfunderad. Så vitt jag förstår så visar i princip International Marine Map fyrar och större städer. Dessvärre verkar det som vissa fyrar ligger inlagda med felaktiga koordinater, både om man jämför med andra kartor o sjökort och hur det ser ut i verkligheten, minst en fyr borde jag ha balanserat på med kajaken enligt GPSen. Har letat efter mer info men det verkar tunt så jag undrar om nån här vet lite mer? Finns det uppdatering av denna karta eller databas eller vad det är för ngt? Eller ska man släcka den pga dålig kvalitet??

Mikael

Gissningsvis har du inte noterat att det står overzoom vid kartskalan. Om man zoomar in alltför långt så upptäcker man att grundkartorna har begränsad noggrannhet och inte är gjorda för detaljnavigering.

Grundkartorna är enbart gjorda för en grov översiktsnavigering och har man högre krav måste man köpa detaljerade kartor. Tänk dock på att även de detaljerade elektroniska kartorna begränsas av noggrannheten i det material de är skapade ifrån och GPS-noggrannheten är ofta bättre än kartorna, framförallt sjökort.

ingen överzoom

Jag använder fria pro, skulle inte våga paddla med baskartan som hjälp, så det var inte någon varning för överzoom, men om fyrarna är inlagda med så dålig noggrannhet så verkar det ju meningslöst. Många saknas och vissa verkar ligga en kilometer fel eller så, snacka om detaljnavigering.
Men jag vill gärna ha gröna kartan framma när jag paddlar, gärna med fyrar på rätt ställe, så Bluechart känns inte riktigt rätt väg.
Men ingen som vet ngt bättre alternativ? Och varför är inte fyrarna med i Fria Pro? de finns ju med i terrängkartan?? Då vore det ju inget problem.

Mikael

Min erfarenhet från landbaserade grundkartor är att noggrannheten ligger på några hundra meter när men jag har då heller inte använt den aktuella kartan eftersom jag har ett sjökort. Är det frågan om kilometer så är det nog tyvärr bara att konstatera att den är oanvändbar.

Den bästa ide jag har är då att ta reda på fyrarnas (och annat du vill ha) positioner och lägga in dem manuellt. Visserligen mer jobb men då får du dem på exakt rätt ställe och kan se dem på den karta du vill använda.

Den bästa ide jag har är då att ta reda på fyrarnas (och annat du vill ha) positioner och lägga in dem manuellt. Visserligen mer jobb men då får du dem på exakt rätt ställe och kan se dem på den karta du vill använda.

Synd att intresset för fyrars position är så mycket mindre än för fartkamerors position, då hade det troligen funnits en färdig lista att mata in i POI-loader på nätet. Man får väl se om man orkar själv.

Mikael

Nja...

Kan det vara så att fyrar inte behövs i en gps för att den visar ju vart du är ändå...

Om man hårddrar det behövs ju ingen karta heller om man har GPS, framförallt är väl en kartGPS onödigt onödig ;).
Men jag tycker det är bra att kunna ta ut landmärken och använda som referens när man är ute o paddlar, vill gärna följa med mentalt så jag vet var jag är utan att behöva sitta och blåstirra på GPSn hela tiden. Och fyrar är ofta placerade synligt, inte minst när man är på sjön, och därmed utmärkta landmärken. Såklart kan jag fixa det med en karta eller sjökort oxå, troligen bättre med tanke på GPSens stora skärm, men jag vill gärna att den info som finns ska vara korrekt.
Dessutom kan ju batterierna ta slut, kartan blåsa i sjön o kompassen tappa magnetiseringen så det känns bra för mig att ha en bra bild av hur jag hittar tillbaks själv.

Mikael

Alla

Jag har fria pro svealand, men paddlar mest i Mälardalen, Ekoln o skärgården utanför Gräsö, ibland Stockholms skärgård.

Mikael

Senast ändrad:
Här är några som jag hittade i bluechart. Jag har inte den fripro så jag kan inte kolla hur det ser ut där...

Bilagor

• fyrar.zip
    720 bytes · Visningar: 184
Hyvens

på köpet upptäckta jag att det var dags att uppdatera Mapsource. Skeppsholmen t ex ligger enlig marine databasen drygt 800 m norrut, norr om farleden men dina punkter stämmer med t ex lantmäteriets egna kartor så bluechart är uppenbarligen mer att lita på på sjön, undrar fortfarande vem som står för innehållet i databasen, det borde ju gå att få det tillrättat.
Nåja, världen är inte perfekt.

Tack för hjälpen.
Mikael

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
niklaz Garmin Streetpilot för iPhone - frågor Navigering 0
mindful Allmänna frågor om GPS för friluftsaktiviteter Navigering 3
tommysvensson Frågor om Garmin FR 405CX... Navigering 1
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
at1981 Frågor om Garmin GPS:er Navigering 6
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
lizardking Frågor inför köp av ny GPS Navigering 7
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
apfaktor Frågor inför GPS-köp. Navigering 11
johsjo Zumo frågor Navigering 2
375hh Några tankar och frågor Garmin 60CSX Navigering 14
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Frågor om Nüvi Navigering 4
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
zanoii Garmin MapSource-frågor Navigering 13
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
halligang Frågor om GpsMap 60C(S) Navigering 1
garminetrex Frågor om Garmin Emap Navigering 3
Tony-Avesta Friluftskartan, några frågor.... Navigering 14
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Backpacker Generella GPS frågor Navigering 4
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
ssundin VISTA frågor Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
agulf "cGPSmapper marine version" Navigering 1
pher_ Magellan Meridian Marine Navigering 6
redtop Fugawi Marine ENC och vektorkort Sthlms Skärgård Navigering 0
abjork Magellan Meridian Color eller Marine? Navigering 4
abjork Meridian Marine = slänga sjökortet? Navigering 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg