Fragor om Blue Chart pa CD-ROM

Jag tankte kopa Blue chart pa CD-ROM, och vad jag forstar sa far man en licence for ett omrade inkluderat?
Nar man sen tar upp detta omrade pa datorn, hur gor man for att nedladda detta pa ett SD kort?
Och viktigast for mig, kan man nedladda detta omrade pa flera SD kort (jag har namligen 4 st garmin GPS'er)?
Ar det stor skillnad pa Blue Chart och det nya Blue Chart g2?

mvh bengt
 
När man köper karta på CD/DVD så ingår licens till en & endast en GPS. Dvs du kan skriva ut kartan på hur många SD-kort som helst men dom funkar bara i en GPS.

Karta köpt på kort kan inte visas i datorn och inte användas för ruttplanering. Men kortet funkar i vilken kompatibel GPS som helst. Dvs den går att flytta mellan olika GPS:er.
 
När man köper karta på CD/DVD så ingår licens till en & endast en GPS. Dvs du kan skriva ut kartan på hur många SD-kort som helst men dom funkar bara i en GPS.

Karta köpt på kort kan inte visas i datorn och inte användas för ruttplanering. Men kortet funkar i vilken kompatibel GPS som helst. Dvs den går att flytta mellan olika GPS:er.

I manualen till min friluftskarat jag köpte förra året står det att den kan installeras på 2st GPSer.
 
I manualen till min friluftskarat jag köpte förra året står det att den kan installeras på 2st GPSer.
Garmin har nyligen ändrat policy från installation på två GPS:er till enbart en enda. Om en licens funkar på en eller två beror på vilken karta det är och när den är köpt.
 
Skall göra det lätt:

CIty Navigator/Select: 2 enheter, utgått, finns ej att köpa.
City Navigator NT: 1 enhet, alltid varit, kommer alltid vara.
Frilufskartan Pro CD > 2 enheter, alltid varit, kommer alltid vara.
Bluechart CD > "When you purchase the MapSource BlueChart® CD, you’ll have access to detailed nautical charts for one region of your choice." (källa: garmin.com).

Dock så är Bluechart på CD en utgående produkt så sista uppdateringen kom i Juli 2008 och kommer att utgå från sortimentet December 31 2009.
 
Senast ändrad:
Så sant, mitt fel.
City Select har utgått men inte City Navigator

Är du säker?

City Navigator NT finns i både 2009 och 2010 års versioner men hur är det med City Navigator icke-NT? Finns det någon senare än 2008?

Lite knepigt att reda ut eftersom Garmin numera döljer kartans versionsnummer i syfte att kunna sälja gamla boxar till mindre uppmärksamma kunder.
 
City Navigator Non-NT finns såvitt jag vet bara som 2008.
Med risk att glida mer från topic än redan gjort så undrar jag om Garmin tänker komma med fler Non-NT versioner. Vi kanske får vara glada att vi som kör gamla, nästan oförstörbara, gps:er som min GPSMAP176 med gråskaleskärm (utmärkt i solsken!) har fått service så länge som vi fått.
Det är väl så att i Non-NT versionen är kartsegmenten betydligt mindre än i NT för att de gamla apparaterna med mindre cpu-kapacitet skall klara jobbet.
Nu till frågan:
Man kan ju med gmaptool splitta en stor .img gjord för gps i mindre bitar med gmaptool.
Frågan är då, ligger segmentsstorleken kvar i den stora -img-filen? Det verkar så.
Kan man inte få gmaptool att dela upp den i mindre bitar? Det vore ju isåfall en lösning för våra gamla gps:er.
Ursäkta om jag kanske kapade tråden...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg