Frågor om Baskryggorna

Först å främst, hade utveckling skett hade Haglöfs Alaska vägt cirka 2,5 kg idag å jag hade köpt en sådan. Den är ju ändå bäst... :)

Jag är lite nyfiken på Basks ryggsäckar. Detta pga deras vikt och de förnämliga (som det verkar) priserna. Tyvärr får jag nog köpa på chans, osedd om jag ska ha en. Mina vanlig standardkrav på rygga får ju dessvärre stryka på foten lite grand, men när f-n blir gammal.....

Jag vill inte trycka ner tält i ryggsäcken utan ha det utanpå. Hurpass ostadig blir t.ex. Eiger eller Shivling 60, 80, 90 med t.ex. tältduk på ena långsidan och tältbågar på den andra? Blir den ostadig över huvudtaget? Jag har ett fotostativ på cirka 1 kg som skall med på vandringen också. Hur mycket kan man lägga på locket utan att den böljar fram och tillbaka varje steg? En jacka eller ett fotostativ t.ex.?

Hur tätt ligger den mot ryggen, alltså är det hög svettfaktor så att säga?

Går det att packa under locket eller måste locket sitta tight mot huvudsäcken?

Jag är lite inne på Shivling 80. Det skulle innebära 10 liter mindre volym än min Alaska men den fyller jag heller inte för en 10 dagars vandring. Det blir ju en liten morot att knapra in de extra liter jag kanske behöver tappa i packningsvolym då. 1,5 kg lättare rygga innebär ju t.ex 75 cl whiskey extra och 750 gram extra lakrits. Yeepee.

Peter P.

pal2; sa:
../ Jag vill inte trycka ner tält i ryggsäcken utan ha det utanpå. Hurpass ostadig blir t.ex. Eiger eller Shivling 60, 80, 90 med t.ex. tältduk på ena långsidan och tältbågar på den andra? Blir den ostadig över huvudtaget? Jag har ett fotostativ på cirka 1 kg som skall med på vandringen också. Hur mycket kan man lägga på locket utan att den böljar fram och tillbaka varje steg? En jacka eller ett fotostativ t.ex.?

Hur tätt ligger den mot ryggen, alltså är det hög svettfaktor så att säga?

Går det att packa under locket eller måste locket sitta tight mot huvudsäcken?
Jag vet inte om Eiger tillverkas mer? Min dotter köpet en iaf men den har hon inte använt ännu. Hon gillade min Shivling och bar hellre den - fast det var mer i den och den var tyngre - än Wolfskin ryggan.

Shivlingen ligger tajtare mot rygen så den 'drar inte bakåt' men är inte svettigare än andra jag burit. Förresten blir jag alltid svettig, konstigt.

Avbärarbältet är stadigt för att den - i lkhet med ryggen - inte har för tjock stoppning. Det sitter där den skall och hasar inte omkring.

Jag vet inte hur den uppräder med grejer fastremmade. Har en Shivling 90 och den sväljer allt jag har. Sovsäck och kläder är packade vattentät i ryggan och tältet ligger högst upp eller så ligger det en jacka på tältet.

Säcken är tvådelad så dagens mat och det jag vill ha åtkomligt ligger i nedre delen. Liggunderlaget är det enda som inte ryms i säcken så den har jag remmat baktill. Har burit liggunderlag på locket men inga större vikter.

Drar du åt remmarna och inte packer något under locket så kan du nog ha ditt stativ fastremmat på locket. Det är ju lika lätt att ta fram nåt ur säcken än under locket, nästan iaf :)

Nackdelen är att regnskyddet är gjort för att allt skall vara i ryggsäcken. Nu remmar jag liggunderlaget på regnskyddet.

Silkonbeläggningen har lossnat från 'snälåset' men den behöver ju inte vara vattentät.

Helgen blir kul!

Haglöfs Alaska är bäst
Haglöfs Alaska är bäst
Haglöfs Alaska är bäst

Det sagt, nu är man väl medlem i den där Baskiska separatiströrelsen. Det blev en röd en (alltså Shivling 90).

Den 13/6 mailade jag beställningen och fick svar samma dag att förhoppningen var att de skulle komma mitten veckan efter. 5/7 mailade jag igen för att kolla hur det gick och fick svar att de skulle vara skickade Måndagen innan. Under min semester (i fjällen) fick jag mail om att de hade kommit (18/7) och den 26/7 fick jag ett mail med frågan om jag fortfarande var intresserad. Hemkommen den 28/7 svarade jag att det var jag och idag 4/8 kom den.

Att det tar en månad för saker att komma från Ryssland till Sverige kan man inte lasta Akzo för, men det är lite dåligt att utlova betydligt snabbare leverans (1 vecka!!). Nu blev det nästan 2 månader. Han på Akzo (Carsten) var en trevlig en att prata med men det affärsmässiga lämnar en del att önska. Problemet tycks vara när grejerna inte finns på lager.

Hinner jag ska jag provfylla ryggsäcken och gå ut å gå. Första intrycken är:

-Mycket kompressionsmöjligheter
-Mycket möjligheter att fästa grejer på utsidan
-Bra att regnskyddet inte är fastsytt
-Man kan ju böja ihop hela ryggsäcken! :)
-För de som tycker Haglöfs regnskydd med stora H:et är alldeles för skrikigt.....Baskens regnskydd (drygt 100 gram på köksvägen) är neongrönt!!!
-Inget liggunderlag (typ z-rest) på ryggen om man vill ha på medföljande regnskydd.
-Bärsystemet känns helt OK. Den övre av de 2 remmarna man kan dra åt på vardera sidan om midjebältet gör en hel del. Det nedre verkar inte ha någon funktion på min midja ivart fall. Midjebältet sluter åt, runt hela midjan utan att glipa. Känns faktiskt som bättre än på Alaskan.
-Bröstremmen är justerbar i höjdled och för sådana som mig som inte vill ha dem, lätt borttagbar utan att börja klippa.
-Det röda tyget verkar vara nåt i stil med ripstopnylon, alltså lite tunnare. En fördel är dock att det blir rätt ljust inne i säcken!
-Känns som att vid minsta duggregn är det regnskydd på som gäller.
-En del remmar känns lite "billiga", liksom snölåset i toppen. Liten varning för de 2 dragkedjorna kanske. För övrigt verkar det vara helt schysst kvalitet i sömmar, fästen och sånt, inte för att jag är nån syslöjdslärare förståss.
-Stoppar jag i sovsäcken i lilla nederfacket blir det inte så mycket plats över till annat. Lite fika, vantar och mössa å småsaker men t.ex. kastrullen med köksgrejer inuti eller en fleecetröja är kört att få in. En termos går inte in där på höjden. Om man pressar får jag in den liggande. Men då känns det nervöst att dra igen dragkedjan. Det enda som jag brukar ha i sidofickorna på min Alaska som jag inte får in där och verkligen skulle sakna är termosen.
-Ryggsvettsfaktorn är högre än på Alaskan, no doubt.
-Den står själv utan att ramla!
-Med ett halvt uppslagsverk om 2:a världskriget och lite annat visar badrumsvågen på +16 kg (inklusive ryggsäcken då). Några strapatsfyllda vändor mellan kök och vardagsrum senare så känns den bra på ryggen. Kan släppa lite här, dra åt lite där, variera åtstramningen utan att den börjar gunga. Sitter fint, om ändå svettigt. Den dagen den är fylld, det är 15 grader varmt och regnar blir en dag att minnas! Troligtvis är det lika bra att gå utan regnjacka då. Frånvaron av ram känns genom att det gungar till i höjdled (elastiskt) vid varje steg.
-Kamerastativet sitter fint på ena sidan! Om man dessutom sätter yttertält på en sida och tältbågar på en så tror jag inte det spelar någon som helst roll för stabiliteten. Inte heller om man drar dit en hemsydd sidoficka med en termos.

Det var väl vad jag kunde komma på för den intresserade. Har väl fått ytterliggare en anledning att komma ut på nån korttur. Summa summarum känner jag mig helt nöjd med den so far. Kommer jag ihåg så återkommer jag på Måndag med en exakt (mätlabbs-) vikt på den.

Mvh
Peter P.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg