• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

frågor - hjälp!

*vem eller vilka beslutar om regler rörande friluftsliv i sverige?
*vad har samhället för resurser att hitta försvunna personer och vilka är ansvariga?
*vilken skandinavisk växt ger i torkat tillstånd, mest energi i form av kolhydrater?
*vad är "hitta vilse" och vem kom på detta?

Skulle vara jätteglad om någon vet svaret på någon av dessa frågor eftersom jag själv inte hittat svaren på dem.
 
*vem eller vilka beslutar om regler rörande friluftsliv i sverige?

-Riksdagen beslutar om regler och lagar gällande allemansrätten, som väl får anses vara de "regler" som finns för friluftsliv i Sverige. Länstyrelsena har även de en hel del att säga till om i sina områden, främst i naturreservat och renbetesområden. För nationalparkerna är Naturvårdsverket ansvariga.

*vad har samhället för resurser att hitta försvunna personer och vilka är ansvariga?

-Om någon anmäls saknad så är det polisens ansvar att organisera sökandet efter denne. Till sin hjälp brukar de ha frivilliga organisationer som hemvärn, orienteringsklubbar och scouter. I fjällvärlden finns Fjällräddningen som är en frivilligorganisation organiserad av polisen.

*vilken skandinavisk växt ger i torkat tillstånd, mest energi i form av kolhydrater?

-Om detta tvistar de lärde... Jag antar att du syftar på växter du hittar i skogen och tror nog att det skulle vara islandslav eller skägglav. Någon som vet bättre?

*vad är "hitta vilse" och vem kom på detta?

- "Hitta Vilse" är Civilförsvarsförbundets program för att lära barn friluftssäkerhet. Med hjälp av figuren Vilse så får barnen lära sig vad de ska göra om de går vilse i skogen. Det lär ha funnits åtminstånde 15 år eftersom jag kommer ihåg att jag var med på en sådan kurs när jag var barn. http://www.civil.se/utbildning/hitta_vilse.pbs

Hoppas att jag kunnat bringa någon klarhet i dina funderingar. Det finns säkert någon som kan tillägga vad jag missat.
 
Kolhydrater

Kaveldunsrötter och vassrötter har rätt mycket kolhydrater. Svartrötter är också en kandidat men dessa kanske du hänför till kulturväxter.

Bär som smultron, blåbär, lingon, hjortron och hallon torde kunna vara kandidater i torkat tillstånd.

Egentligen är ju cellulosa också kolhydrater men det är bara idisslare som med hjälp av bakterier kan tillgodogöra sig energin därifrån.

Regler för friluftsliv är komplicerat. Regeringen beslutar om naturreservatsgränser om jag minns rätt. Kommuner och länsstyrelsen beslutar om regler inom och utom naturreservat. Riksdagen står för övergripande lagstiftning. Markägaren kan ge tillåtelse eller avslå lägerverksamhet etc.

Thure
 
Eulalia; sa:
*vem eller vilka beslutar om regler rörande friluftsliv i sverige?

e de en hemtenta i ett obskyrt ämne? Annars är det svårt att hitta på sådana frågor... Mest undrar jag vad "friluftsliv" har för definition (har läst för länge på högskola) för det involverar ofta de flesta funktionerna i samhället!


/Andreas
 
hemtenta, nja. nästan...
har slutprov på en massa friluftsfrågor och just dessa har jag haft svårt att hitta svaren på.
Är jättenöjd med all hjälp:D
 
Eulalia; sa:
*vilken skandinavisk växt ger i torkat tillstånd, mest energi i form av kolhydrater?
Om man räknar in lavstärkelse så ligger manlav (Bryoria fuscescens) och navellavar (Lasallia/Umbillicaria) bra till men annars är dessa växtdelar topp-3 i "Vilda växter som mat och medicin" såvitt jag kan se:

1. Maskrosroten
2. roten hos Ullig kardborre (och dess släktingar Stor kardborre och Liten kardborre)
3. rotknölarna hos Pilblad
 
Lavar är ju inga "riktiga" växter. Men räknar man med dem så har de hög halt av kolhydrater (lavstärkelse ca 85%).

Av de analyserade växterna i "Växter som Mat & Medicin" hade maskrosen högst mängd kolhydrater (inulin) i torkat tillstånd, om jag inte mins fel, och ormroten kom på andra plats.

/mattias