Frågetecken krin långtur!?!?!?

Hej

Håller på att planera en lång tur på ca 4 veckor från Keb trill Sarek och ska bestiga ett tio femtontal toppar på vägen. Sträckan blir nog lite drygt femtiomil. Funderar på bästa kombination av skidor pjäxor, hudar, och övrig utrustning!?!? Alla tipps ideer motages tackasmat....

Tack MArtin

En rejäl tur!

Jag skulle föreslå en pulka att dra utrustningen på, du kan dra tyngre än du kan bära och du blir inte lika svettig på ryggen... Dessutom så känner man sig inte så "nedtyngd" med pulka och man kan ha en naturligare åkstil.

Vad gäller skidor så går vilka breda turskidor som helst med stålkant bra enligt min mening. Själv föredrar jag vallningsfria men det är ju en smaksak. Vad har du idag? Utgå ifrån den utrusning du har och komplettera där det behövs.

Karhu i Amerika har en väldigt bred turskida som också lämpar sig till Telemark. Den heter "10th Mountain Tour" har jag för mig. Mig veterligen går de inte att få tag på i Europa och jag har inga egna erfarenheter av dem men funderar på att skaffa ett par i vinter.

"Alla tipps ideer motages tackasmat.... "

- Låna böcker på biblioteket. Författarförslag: Claes Grundsten och Tore Abrahamsson.

- Sök på "utrustningslista" på nätet.

Lycka till!

/JOHAN

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
monster mountain Ultimata bindningen på långtur? Turskidåkning 4
Luffarn Pjäxor för långtur Turskidåkning 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg