Hej!
Var, tyvärr, tvungen att köpa cykel åt systerdottern som hade fått sin gamla stulen (TACK!).
Tänkte att det gäller väl att få tag i något liknande OCH att skaffa en sju helvetiskt bra lås, så hon får behålla cykeln den här gången. Kostade nästan lika mycket som cykeln.
Sagt och gjort! Letade mig ner till polisens utförsäljning av hittegods och kom över en Merida Dakar 660 dam 21 vxl. för en billig peng (850 kr).
Eftersom jag inte vet någonting om dagens trampcyklar tänkte jag fråga här på forumet.
1.) Är det någon som vet vilken modell av Shimaos växlar det är på den? (Orsaken till min fråga är för att jag behöver ha tag i nytt framdrev, mellandrevet)
2.) Finns det någon beskrivning på hur väelförarna skall justeras in? (Jag har gjort det på gamla cyklar men inte på många år.).
Främre växelföraren för inte kedjan ordentligt på det minsta drevet. För att över huvud taget kunna växla till detta drev måste man gå direkt från det största drevet.
Även bakre växelföraren måste justeras för ibland hoppas ett drev över (dvs. det händer ingenting efter att man har växlat. Växlar man en gång till så, vipps, hoppar den växeln i).
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh!
Niklas
Var, tyvärr, tvungen att köpa cykel åt systerdottern som hade fått sin gamla stulen (TACK!).
Tänkte att det gäller väl att få tag i något liknande OCH att skaffa en sju helvetiskt bra lås, så hon får behålla cykeln den här gången. Kostade nästan lika mycket som cykeln.
Sagt och gjort! Letade mig ner till polisens utförsäljning av hittegods och kom över en Merida Dakar 660 dam 21 vxl. för en billig peng (850 kr).
Eftersom jag inte vet någonting om dagens trampcyklar tänkte jag fråga här på forumet.
1.) Är det någon som vet vilken modell av Shimaos växlar det är på den? (Orsaken till min fråga är för att jag behöver ha tag i nytt framdrev, mellandrevet)
2.) Finns det någon beskrivning på hur väelförarna skall justeras in? (Jag har gjort det på gamla cyklar men inte på många år.).
Främre växelföraren för inte kedjan ordentligt på det minsta drevet. För att över huvud taget kunna växla till detta drev måste man gå direkt från det största drevet.
Även bakre växelföraren måste justeras för ibland hoppas ett drev över (dvs. det händer ingenting efter att man har växlat. Växlar man en gång till så, vipps, hoppar den växeln i).
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh!
Niklas