Fråga om kläder

Ska till kebne i augusti och börjar tänka om när de gäller kläder..

Är de verkligen nödvändigt med underställ och mössa och fingervantar ?
Känns som de är att ta i lite..

Hade tänkt ta med mig Zipoff byxor, kortärmad shorta 1 par kalsonger och 2 par strumpor. Och en vindjacka. Visst måste de räcka ? känns jue som att understället bara kommer ligga i ryggan och väga endå..
 
Glömde skriva tjock tröja..

Så de behövs alltså .. även vantarna och mössan ? :)
 
Senast ändrad:
Inte mycket att fråga om

Vad kan det väga totalt, underställ, vantar och mössa? Det är inte så mycket att fråga om, lägg ned det i packningen så kommer det definitivt att bli strålande väder hela resan. Om du inte packar ned det kommer du att sakna det en råkall morgon, på den blåsiga lunchrasten och när du står och borstar tänderna utanför tältet innan läggdags. Det väger alldeles för lite för att inte packas med och vädret kan snabbt slå om i fjällen. Personligen är detta standard i min packning, oavsett årstid.
 
1a sommarsnöfallet brukar få folk att förstå att i fjällen är det minst 4 årstider, somliga säger sju.
Klart understället skall med!
Go tur
 
Hmm

Kebne i augusti.....det kan snöa då. Hur tjocka är dina Zip-offbyxor ? Du kan behöva långkallingar under...

Junioren
 
Ställ dig frågan vad gör du om från 20° i skuggan regnar det i två dagar och sen börjar det snöa, det ligger 5 cm på marken efter 3 timmar och temperaturen har gått ner till -5°. Vad klär du på dig som är torrt och värmer tillräckligt? Svårare än så är det inte.
 
Senast ändrad:
nu har jag alltid ett tunt löparunderställ med mig, jag hatar nämligen att sova direkt mot sovsäcken utan underställ.. vikten är dessutom så låg att det inte finns någon anledning att skita i understället.. MEN jag ställer mig ändå frågan eftersom den dök upp, en fjällvandring är ingen uthållighetsövning, man kan faktiskt gå hem om det skiter sig dessutom har man tält och sovsäck.. jag har den tanken när det gäller regnställ, det ska vara lätt och hålla tätt i ett skyfall länge nog att sätta upp tältet, mer behöver jag inte..
 
nu har jag alltid ett tunt löparunderställ med mig, jag hatar nämligen att sova direkt mot sovsäcken utan underställ.. vikten är dessutom så låg att det inte finns någon anledning att skita i understället.. MEN jag ställer mig ändå frågan eftersom den dök upp, en fjällvandring är ingen uthållighetsövning, man kan faktiskt gå hem om det skiter sig dessutom har man tält och sovsäck.. jag har den tanken när det gäller regnställ, det ska vara lätt och hålla tätt i ett skyfall länge nog att sätta upp tältet, mer behöver jag inte..

Fast vad gör du när du är mitt på leden och det regnar småspik och blåser kallt i två dar? Stannar och hoppas att det går över eller knallar hem? Det kan ju faktiskt vara så att man får taskigt väder flera dagar i rad och man helt enkelt måste flytta på sig för att inte få slut på mat. Är ett underställ och en varm tröja allt som behövs för att inte bli strandad på fjället är det ett ganska enkelt beslut tycker jag.
 
Fast vad gör du när du är mitt på leden och det regnar småspik och blåser kallt i två dar? Stannar och hoppas att det går över eller knallar hem? Det kan ju faktiskt vara så att man får taskigt väder flera dagar i rad och man helt enkelt måste flytta på sig för att inte få slut på mat. Är ett underställ och en varm tröja allt som behövs för att inte bli strandad på fjället är det ett ganska enkelt beslut tycker jag.

som sagt, jag är av den gamla skolan som har både underställ, förstärkningsplagg och lättare regnställ.. jag tycker fortfarande att det är värt att utvärdera och omvärdera..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
Sverker G fråga om temperatur på sovsäck Utrustning allmänt 7
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Airfoil Fråga. Nya bärremmar till ryggsäck? Utrustning allmänt 5
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
loewen Snabb fråga! :) Utrustning allmänt 1
Toffs. rottefella fråga Utrustning allmänt 4
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
PaulPersson En kniv(ig) fråga? Utrustning allmänt 90
Joakim Ambrosson Garmin eTrex Vista - fråga Utrustning allmänt 3
bogart Knivmakeri fråga. Utrustning allmänt 14
greenjuice UL: en fråga om våg Utrustning allmänt 9
martin1g Ficklampa utan batterier? Fråga - Utrustning allmänt 3
hagafors Fråga om m/90 kängan Utrustning allmänt 15
Munks Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck? Utrustning allmänt 100
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Torka kläder när det regnar dag efter dag Utrustning allmänt 31
Millow Kläder för alpinistkurs i Alperna Utrustning allmänt 0
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
seobserver Tokigheter med kläder vi ser och läser Utrustning allmänt 25
paugusts Vävda namnlappar till kläder, ryggsäck osv? Utrustning allmänt 11
forslund Kläder på Tradera Utrustning allmänt 15
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
spajk Missbruk av kläder Utrustning allmänt 1
SFB Köpa kläder från USA?? Ge mig tips Utrustning allmänt 9
annsun Rökluktande kläder Utrustning allmänt 8
leffe Köpa kläder i Frankrike Utrustning allmänt 3

Liknande trådar