Fråga ang trasiga klätter skor!

Hej hej..

Jag är nu inne på mitt andra par klätter skor och fick syn på att gummit redan hade gått igenom vid tån och vet ej vad jag ska göra..
Tänke väll försöka gå till baka med dom till affären då jag bara klättrat med dom ca 14 gånger i känner själv att det är lite väll löjligt snabbt för ett par klätter skor att gå i sönder på.
Min gamla skor klarade sej ca 42 gånger utan att gå i sönder och då kör jag inomhus på klätter domen i gbg och där jag köpt dom med.

Märket på skorna är La Sportiva - mantis
Och mina gamla skor är ett par Borel - Sitgma

Då undrar ag me är det något ni tycker man kan reklamera och borde få nya skor för eller något..
eller ska jag bara skita i hela saken köra ett tag till på dom och typ sula om dom senare?

Är inte så erfaren klättrare å har klättrat i ca 5 månader men tycker endå det är lite dåligt av ett par skor att gumit för svinner är inte stor yta ca 5 kvadrat mm kanske.

Någon som haft samma problem?

hoppas bildera går att kolla på..

MvH. Sasch

Bilagor

• ecb4046840f0e36d2967c5b0e7ababdd.jpg
    ecb4046840f0e36d2967c5b0e7ababdd.jpg
    30.5 KB · Visningar: 547
skor..

Tror inte att du kommer få lämna tillbaka skorna, att det går igenom så beror troligtvis på att du har "skrapat" i väggen..

har in prinsip klättrat mäst över häng och jag tror att det är för att skona är för nerslipade vid tillvärkning som att bivit tunt å sen gått hål av allt för lite slit skada.
Men det är kanske bara min inbildning men efter ca 14 gånger så borde det la inte slitas så snabbt.
Mina gamla skor har jag kört mycket hårdare så på exakt samma sätt som nu å borde inte dom gått i sönder lika snabbt nästan då å inte en skilnad på 3 gånger så snabbt?
snackar kanske någon stans runt 28 timmar max.

och då snackar vi 28 timmar på klätter gymet inte 28 timmar på vägen.
å sen har jag ju klättrat på exat sama sätt som med mina andra skor. vet inte om jag sa det inan så borde det då inte också slitits lika snabbt?

Håller med ratfink, både jag och ratfink har likadana skor och jag har inte upplevt samma problem.
Tror nog att du har skrapat med skon mot väggen.

Värt att prata med butiken

Hade liknande problem med mina Evolv Quest. Men jag har klättrat i 15 år så tekniken var väl inte det största problemet (även om den kan bli bättre). Jag trodde att det var nåt fel på gummit, typ en luftbubbla i materialet eller så, så jag gick tillbaka till Highsport i Göteborg. Innehavaren förklarade att detta var ett väldigt mjukt och lättslitet gummi och inget fel på produkten, men gav mig ändå ett par nya skor till inköpspris, plus nya sulor så jag kunde sula om de trasiga!

Så det kan vara värt att gå tillbaka ändå och diskutera, även om du som färsk klöttrare alltid riskerar att anklagas för dålig fotteknik... (Har f.ö älskat mina Evolvs, men klättrar inte inomhus med dom då slitaget blir för stort då.)

John

Tack så mycket för svaren å nej har inte på just det stället skrapat vid mycket vid foten och dom märkerna som är där är sidleds vilket jag då tror är från slip maskinen.. men ska la gå direkt till domen och prata med dom när jag kommer hem till göteborg igen så får jag se vad jag får för dom.

hoppas att jag kan få ett part nya men vet alldrig då jag inte har några mer pengar :D

Sula om...

Skiter det sig så kan du sula om för 250 spänn, hos skomakaren bakom Hagabion i Göteborg. De är duktiga, har haft säkert 3-4 par hos dem genom åren. (De har f.ö eget gummi nu också, så du slipper köpa på annat håll!)

Skiter det sig så kan du sula om för 250 spänn, hos skomakaren bakom Hagabion i Göteborg. De är duktiga, har haft säkert 3-4 par hos dem genom åren. (De har f.ö eget gummi nu också, så du slipper köpa på annat håll!)

låter skit bra torde det kosta 300 kr med eget gumi och 400 utan men är det så billigt så ska jag så fort jag kan sula om mina andra skor i alla fall å sen får se hur det blir med dom jag har nu.. får se vad dom säger på domen när jag kommer hem som sakt.. men tack så mycket för tipset.

Tåslitning

På bilderna ser det precis ut som ''vanlig' skrapslitning. Du placerar om fötterna när du tagit steget och sliter på gummit där det inte är tänkt att slitas. Om du kör teknikövningen "satt fot sitter" så kommer du att se att slitaget kommer att minska ju bättre du blir på att placera fötterna rätt från början alt. att flytta dem på ett bättre sätt. Du kan ju be dem på jnj att förstärka just överdelen/fronten på skorna när du lämnar in dem. Bygger lite men det ger dina tår lite mer tid för dina övningar.

På bilderna ser det precis ut som ''vanlig' skrapslitning. Du placerar om fötterna när du tagit steget och sliter på gummit där det inte är tänkt att slitas. Om du kör teknikövningen "satt fot sitter" så kommer du att se att slitaget kommer att minska ju bättre du blir på att placera fötterna rätt från början alt. att flytta dem på ett bättre sätt. Du kan ju be dem på jnj att förstärka just överdelen/fronten på skorna när du lämnar in dem. Bygger lite men det ger dina tår lite mer tid för dina övningar.

Hur funderar övningen satt fot sitter? å tack så mycket för hjälpen ska be dom lägga lite extra gummi på tån på skon.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg