Fråga ang. bultar

Är relativt ny inom klättervärlden så ursäkta om detta är en dum fråga...
Men hur länge håller borrbultar som sitter uppsatta på bergväggarna, blir dom någonsin dåliga och måste bytas ut? Vem ansvarar för det, den som känner för det? Rostar dom aldrig eller riskerar att spricka sönder/ruckas loss i och med att berget rör sig? Finns det ens någon information att få ang. hur länge bultarna har suttit där?
 
Bultarna är ju en gång ditsatta av nån, troligen förstebestigaren eller hans kompis.

Det betyder att vem som helst kan ha satt dit dem, och man kan egentligen inte veta nåt om detta, när det skett, vad det är för kvalitet eller annat.

Dock är det i någon mån så att det finns etik och tradition bland klättrare som gör att det finns nån slags ordning med lite tur. Synen på hur och med vad man bultar har dock ändrats genom åren, och idag är nog den allmänna meningen att det ska vara syrafasta expanderbultar, minst M10x60, eller syrafasta limbultar.

Livslängden på dessa är normalt sett mycket lång. Troligen många decennier.

På våra klippor sitter dock allehanda bultar från 30-talet och framåt. På 70-80-talet, kanske, började riktiga borrbultar komma, men de man oftast ser av dessa idag är av typen Petzl Selfdrill. Eller bultar av sämre kvarlitet (bara förzinkade). Till stor del har detta att göra med att det varit sämre med bra borrmaskiner tills för 10-15 (?) år sedan.

De som håller reda på bultarna i någon mån är som regel inte förstebestigarna, även om detta påbjuds av traditionen, utan klubbarna i resp region. I Stockholmstrakten finns dessutom Bultkommittén, som har en blogg, där framsteg rapporteras, och frågeställningar dryftas. Du kan också hitta info på nätet om bultar rent tekniskt, och en del länkar finns på Bultkommittén blogg.

Som klättrare är det nyttigt om du tillägnar dig egen kunskap om hur du ska se på en bult om den är mer eller mindre pålitlig. Det finns trådar på detta forum även om detta.
 
Tips:
1. Sätt inte upp borrbultar
2. Sätt inte upp borrbultar själv
3. Sätt inte upp borrbultar utan att ha pratat med klubben
4. Sätt inte upp borrbultar
5. Sätt inte upp borrbultar om du inte kan göra det på ett yrkesmässigt korrekt sätt
6. Nej, Du skall inte sätta upp borrbultar
7. Den som äger en borrmaskin äger inte automatiskt också rättigheten att sätta upp borrbultar

Följer du tips 1-10 ovanför så tror jag att du kan hålla dig ganska lugn. Tyvärr så finns det en del personer som inte följer alla punkterna ovan, och då går det som det går!

Ingen vet riktigt hur länge en borrbult kan sitta uppe. Ett tag är väl ett hyfsat svar ;) http://www.youtube.com/watch?v=URXXnt83KyI förklarar lite om borrbultar.
 
Tänkte inte borra upp några egna, men tack du. Ps. regel 7-10 saknades men tror ja fattade din poäng! ;)
 
Lita aldrig på en enskild säkring.

Det är säkringskedjan, inte den enskilda säkringen, som utgör klättrarens säkring under klättring. Det gäller såväl beträffande kilsäkringar (trad) som bultar (slagna eller numera oftast borrade).
En kil kan som bekant floppa och säkert kan en gammal bult också ge vika (har dock i ärlighetens namn hört väldigt lite om borrbultar som knäckts vid fall). Genom säkringskedjan så kan förhoppningsvis konsekvensen av att en enskild säkring floppar eller går sönder endast blir att man faller "litet längre" inte att man faller i backen eller slår i en hylla.

I synnerhet vid tradklättring så bör man om möjligt få i ett par kilar ifall man är vid ett krux och har litet långt till närmaste kilen nedanför.

Även en säkringskedja skall behandlas ödmjukt. Det har hänt att alla lagda kilar floppat
med fatala konsekvenser som följd. Det skulle vara intressant att veta ifall det finns exempel på att en hel borrbultskedja knäckts av ett fall.
 
Det är ju svårt att föreställa sig att ett antal borrbultar skulle rippa samtidigt, men anledningen till att EN rippar är ju rimligen rutten klippa eller rutten borrbultare. I båda fallen skulle man ju kunna tänka sig att detta gäller ett flertal säkringar om det överhuvudtaget inträffar.

När jag bytt gamla bultar har det förekommit rätt dåliga exempel, kanske framförallt rostiga M8 selfdrills. Men ändå måste jag säga att jag inte har hört exempel på bultar som lossnat?

Skulle vara intressant med att höra om det finns belagda fall av detta. Motsatsen bevisar ju för all del inte risken att det kommer att inträffa, men...

Jag bortser från pitonger, eftersom de rimligen måste ha lossnat vid belastning mer än en gång, de brukar ibland vara mycket lättrensade.
 
Jag känner till flera fall då pitonger dragits ut av förstamansfall, men aldrig i fall de placerats i horisontella sprickor eller i fickor där de inte kan rotera. I sådana placeringar så bör de ju oftast hålla för drag nedåt även om de är handplacerade.

Hur ovanligt det är med bultar som rippar förstår man om man betänker hur glest bultat det är på många sydeuropeiska klippor; det finns gott om leder där en enda rippad bult kan leda till katastrofala konsekvenser, och man ser hela tiden klättrare helt obrydda i sådana situationer.

Expanderbult bör inte placeras i brant mjuk klippa. Jag känner till bultar som dragits ut i sådana placeringar, både i Norge (en god vän har rippat en bult i Hell vilket ledde till markfall) och i Frankrike (Gorges du Tarn, där jag också tror att det i alla fall i ett fall ledde till markfall).

Generellt: Full säkerhet kommer sig av att hela tiden ha mer än en barriär. Oftast är klättraren själv en barriär: klättraren faller inte, och om klättraren faller så är säkringskedjan nästa barriär. När klättraren inte längre är en barriär, dvs kalkylerar med möjlighet av ett fall, bör denne ha två bombfasta säkringar mellan sig själv och ond bråd död.
 
hur länge håller borrbultar som sitter uppsatta på bergväggarna, blir dom någonsin dåliga och måste bytas ut? Vem ansvarar för det, den som känner för det?
En modern borrbult av rätt kvalitet kan ha en livslängd på 50 år. De bultar som sattes upp för 20 år sedan är ofta redan rostiga och behöver bytas.

Dra inte rep igenom själva bulten utan ha alltid en kabbe eller motsvarande. Ett sandigt rep fungerar som en fil och sliter snabbt ut bulten. Läs gärna: http://www.klatterforbundet.se/pdf/sakerhet/artiklar/konsten_att_slita_ut_en_borrbult_v4.pdf och titta på bilden.
 
Hur länge en bult håller beror nästan enbart på stenart, klippkvalitet, och den lokala miljön. Men en bult håller mellan 5 till 500 år ungefär.
 
Jopp, och håller man sig bara i Sverige så är nog intervallet betydligt snävare. På ostkusten och i inlandet handlar det ju sannolikt om i sämsta fall rätt många decennier. Är det syrafast (A4) och inte bara "rostfritt" (A2), så kommer det nog dröja rätt länge innan man har några vägledande praktikfall, i klättersammanhang har man väl bara använt sig av såna bultar i drygt 20 år tror jag.

Korrosionsintitutet borde ha tämligen relevanta uppgifter, men jag har inte fått nåt svar när jag mailat dit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zardoz Fråga ang. Alpine butterfly vs 8knop? Klättring allmänt 15
zardoz Fråga ang. Canyoneering Klättring allmänt 3
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
Sezziyanen Karbinhake-fråga Klättring allmänt 23
ctve8n En fråga om talket Klättring allmänt 13
Chila Fråga om klättring i Frankrike Klättring allmänt 3
n8r8d3r Fråga om viktskillnad Klättring allmänt 7
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
Elof Kanske en dum fråga men... Klättring allmänt 6
jamo (Dum fråga) Klätterförare på engelska? Klättring allmänt 2
sfrge Fråga om repbroms Klättring allmänt 18
bushmaster84 udda fråga.....=) Klättring allmänt 9
Reef Fråga!? Klättring allmänt 3
zeilon Repbroms fråga Klättring allmänt 10
zardoz Frågaq ang. Trad-klättring Klättring allmänt 59
Arytmica Nybörjarfråga ang. sele Klättring allmänt 2
Arytmica Frågan ang. slinggor Klättring allmänt 22
Arytmica Fundering ang. sele Klättring allmänt 1
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
kanada Frågor ang Thailand Klättring allmänt 5
Linus_S Tips ang: Träning/klättring ? Klättring allmänt 7
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
johnliungman Nya bultar på Andersnatten Klättring allmänt 15
johnliungman Bultar choppade på Electric Avenue? Klättring allmänt 59
carvingkimbo Nya bultar på "Det vilda i min bur" Häggsta Klättring allmänt 154
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
www.dangerzone.se Nya bultar Simonsberget & Bistaberget Klättring allmänt 2
peblin det här med fa och bultar och så Klättring allmänt 20
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Mike C Livslängd på bultar? Klättring allmänt 31
Teliz Bultar nära masten vid Kvillängen, Brunsbo i Göteborg Klättring allmänt 0
Avslzyx Nya bultar på Höstsaga på Grönbrinksberget Klättring allmänt 10
Avslzyx Hur testar ni tveksamma bultar? Klättring allmänt 7
Mikro bultar på Kullaberg? Klättring allmänt 1
climbrob Bortslagna bultar! Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg