Främre korsband

Hej på er i vintermörkret!

Jag vet att det är ganska så vanligt med avslitna korsband bland "sportfånar" så kanske det finns någon som kan hjälpa mig! Jag slet själv av mitt främre korsband för 3 år sedan och det har blivit tre operationer, men jag är långt ifrån nöjd!

Saken är den att jag tränar cirka 4 dagar per vecka: Mountainbike, styrketräning, spinning och simning och vid varje träningspass gör det så &%*"#¤% ont i knät. Vilket jag är ganska trött på.

Är det någon som har några tips på vad jag kan göra för att bli av med "ontet"?!

Tack och hej från mej/Eva!!!
 
Styrketräna

Om man har ett avslitet korsband är det viktigt att man tränar upp styrkan i Quadricepsmusklulaturen (framsidan av låret) denna har en stabiliserande inverkan på knät framför allt de yttre och inre musklerna (vastus laterlis och vastus medialis) en bra och enkel övning är bencurl. Tala annars med en styrketräningsinstruktör Undvik knäböj kan göra medskad än nytta ger en mycket storbelastning på knät. Cykling kanske inte heller är så bra.....

MVH
Cristoffer
 
Korsbandet

Hej.
Korsbanden har som uppgift att stabilisera knäleden, framåt och bakåt. Sedan finns det även sidoligament som stabiliserar i sidled (vackling). För full stabilitet måste allt vara intakt och "välfungerande". Efter en korsbandsskada är stabiliteten för alltid förändrad och man får en "lösare" led. Ibland försöker man operera, ibland inte. En operation lämnar alltid lite ärrvävnad efter sig, vilket sällan eller aldrig är till nytta. Att du opererats tre ggr tyder på att din skada var av mer komplicerad art och att du måste nu och för alltid vara rädd om ditt knä. Ett för aktivt tränande ger ökad förslitning på ledytorna i knät och det kan senare ge artros (smärtsamt) och kräver inte sällan en plastikoperation i högre ålder.
Det du bör tänka på att inte träna något som innebär vridrörelser för knäna, typ aerobics och simning. Du bör minska din träningsdos tills du kan träna "smärtfritt". Tänk på att smärtan finns där av någon orsak. Kontrollerad cykling (plan mark) är bra, dock inte på kuperad terräng där man ofta måste stå, parera och liknande. För knäråd/träningsråd, ta kontakt med en sjukgymnast som arbetar med idrottsskador.
Hoppas det går till sig för dig.
Roland//sjukgymnast
 
Jag skulle vilja påstå att just bencurl inte är bra för knäna i allmänhet och i synnerhet inte korsbandsskadade knän.
Jag har själv en gammal skada (inte opererad). Cykla är relativt skonsam träning för knän. Benböj, om rätt utförda är också bra, men där ska man nog känna efter själv om det känns bra eller inte, innan man kör för hårt.

Rådet jag fick av sjukgymnasten när jag gick på rehabilitering var att inte träna i maskiner där man på något sätt 'fixerar' benen.

Starka lårmuskler är viktigt!

IMHO,
Lena
 
Hakar på

Måste haka på den här diskussionen med korsband skador.

Själv har jag nyligen gjort en andra artoskopi på mitt höger knä, mitt främre korsband är av och minisken var sprucken samt att jag hade broskskador.

Nu till grejen ialla fall. Jag har en fråga till alla här om att träna upp knät med styrketräning.
När jag var klar med operationen sa min ortoped att jag skulle köra rehab ett tag och sedan nästan helt vanligt kunna träna styrketräning och att knäböj inte alls skulle kunna slita på knät så man far illa.
Håller ni med???

Jag gör ialla fall det eftersom det är väldigt sluten övning. Man kan liksom inte vrida knät. Det är en isolerad rörelse. Nu har ju jag visserligen den diagnosen att mitt knä är ostabilt i sidled. Men det borde väl stämma på alla??

TAcksom för svar =)
 
Svar på Främre korsband

Jag har precis genomfört en artoskopi i vänstra knät, de sa att jag kan, efter ungefär 6 månder kunna träna precis som vanligt utan att det ska göra någon skada på knät. Men att under rehaben ska man hålla sig undan från den övningen eftersom den kan dra ut det nya korsbandet för mycket och det kan göra att det knät blir instabilt i senare år.

Tyvärr kan jag inte utlåta mig om hur det känns att träna efter eftersom jag har skadat knät igen efter min operation( 2 månader efter den) och nu troligen kommer att få göra om operationen.
 
Mycket intressant ämne som jag gärna hakar på

Jag slet av främre korsband i högerknät 1987.
Hade tränat brottning under många år innan skadan. efter att jag skadats så körde jag 1 års rehabträning med mycket styrketräning och då främst bencurl. Efter 1 års rehabträning så kunde jag återuppta brottningsträningen och tävlade under ett par års tid till innan annat i livet blev intressant. Men jag hade inga större problem efter skadan, efter längre löpturer ca 15-20 km så kunde knät bli lite vätskefyllt och stelt men detta gick tillbaks igen efter 1-2 dagar.
Det var först många år senare i slutet av 90 talet som jag fick problem med knät när jag förstörde menisken. Jag har opererat mig 2 gånger men knät krånglar ibland och gör riktigt förbannat ont.
Jag har upptäckt en tränings och motionsform som är otroligt bra för knäskador och det är crawlsimning. Bensparken är mycket bra för att träna upp styrka och uthållighet. Bröstsims bensparken är däremot förädisk och förstör mer eftersom det blir en snärt i knät varje gång man sträcker ut.
Men mitt tips till alla som är i behov av att träna upp knäna är att börja med att simma crawl.
Det finns oftast crawlskola för vuxna där man kan gå med och träna och det är förbannat roligt.
Jag har problem till och från med mitt knä nu också men inte på samma vis som efter meniskskadan. Det kan väl också tilläggas att jag inte har varit speciellt snäll mot min kropp heller utan jag har varit med i långa cyckellopp i Norge, traskat långa sträckor i fjällen med tung ryggsäck osv. Jag har alltid levt efter devisen:
Man kan inte sluta leva för att slippa dö
 
Jag opererade korsbanded 1988 samt plockade bort menisken. Det har fungerat ganska bra. Det går dock inte att jämföra den tidens operationer med de moderna titthålsoperationer. Jag gick med gips i 6 veckor och först efter 18 månader hade benet återfått normal tjocklek. Första 8 månaderna gällde träningen på lagom nivå för att ej överanstränga läkningen.

Har därefter bl.a cyklat 3 Vätternrundor, fjällvandrat, åkt mycket utför på vintern, skridsko etc.

Viktigt har varit att hålla igång ALLA muskler runt knät. Bröstsim är därför i min värld bra för att träna upp sidostabiliteten i benet. Tryck och drag får sitt på cykel (med cykelskor).

Komihåg att lårets baksida håller ihop knät, så enkelsidigt bara träna lårets framsida ger ett instabilt knä.

Mitt motto är "All motion som inte gör ont är bra motion".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikan Smärta i främre fotvalvet Träning och hälsa 2
soccer Korsband Träning och hälsa 0

Liknande trådar