frälst

jag är frälst. inte på något religiöst sätt men nästan. den gångna lördagen spenderade jag och två kompisar på storsjöns is i jämtland. vi åkte långfärdsskridskor för första gången. helt underbart! jag förstår inte varför vi inte gjort det förrut! vi flög fram i underbart väder med vinden i ryggen. åkte först mot bynäset, fikade, åkte tillbaks för att fortsätta mot marieby och sedan hem igen. en sträcka på ca 4 mil! hade lätt kunnat åka 4 till men eftersom vi hyrde skridskor var vi tvugna att återvända. jag ska aldrig mer åka längd... nåväl, nu ska jag i alla fall köpa mig ett par skridskor(pjäxor har jag, ett par salomon turpjäxor, dom gula vet inte vad dom heter) som är lämpliga för mig.
surfade lite och såg ett par lundhags sweskate x-adventure, tror att det var sådanna vi hyrde. dom verkar ju bra, men såg samtidigt ett par som heter cruise, lite billigare dock. vilka är "bäst"? vilka ska man välja som nybörjare? vill ha ett par som man kan åka fort i! tacksam för svar!!

A & O

Se till att du skaffar en skridsko där du har möjlighet att justera fotens placering på skridskon (bindningen mao) för att uppnå rätt tyngdpunkt. Det är trots allt det allra viktigaste för att din åkning skall kunna bli riktigt bra.

Ett alternativ är ju att följa någon av de konstruktioner som har presenterats här på sidan tidigare. Exempelvis Bertil Stolts modell av glappskridsko, där du kan montera en Salomon-bindning som passar dina skidpjäxor, och sedan justera bindningens placering i förhållande till skenan.

Jag anser att det är betydligt viktigare än skridskons övriga egenskaper, som visserligen också spelar stor roll, men som inte skiljer sig åt i samma utsträckning mellan olika skridskomodeller som justermöjligheterna (ofta obefintliga).

Läs alla gamla trådar i ämnet här på forumet så har du nog snart bildat dig en egen uppfattning...

Slutligen kan jag ju påpeka att justermöjligheten i sig kanske inte är så viktig, men att korrekt tyngdpunkt sällan uppnås genom den standardplacering som tillverkarnas modeller ebjuder. Det bästa sättet att finna rätt placering är ju att ha en skridsko med bra justermöjlighet och provåka sig fram.

Försök att testa så många alternativ som möjligt innan du gör ditt inköp. Helst egna konstruktioner i likhet med Bertil Stols och dyl.

Eigil; sa:
vi åkte långfärdsskridskor för första gången. helt underbart! jag förstår inte varför vi inte gjort det förrut! ......... jag ska aldrig mer åka längd...

Det kan ju bero på att man så sällan ser isen, p g a det där vita fluffiga som täcker den (förövrigt det man åker längd på). Långfärdskridskoåkning har ju blivit mycket populärt under de senaste åren, delvis p g a minskad snömängd i södra Sverige.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg